کی دیگه الان رسم مادرزن سلام داره آخه👀

آذر 2, 1401
یادداشت

یادش بخیر واقعا چقدر همه چیز حتی با همین دو سه سال پیش هم فرق کرده . قبلنا که کوچیک بودم یادمه که خانواده خالم و خانواده دامادشون چه عروسی برای دختر خالم گفتن از همون عروسیا که میگفتن تا هفت شبانه روز جشن و پایکوبی و بزن و برقص تو راهه واقعا میشه گفت که بهترین عروسی بود که تو عمرم رفته بودم همه مراسم ها و سنت ها رو اجرا کردن از شب حنابندون و حمام بردن و … گرفته تا شب عروسی و پاتختی بعدش و حتی مراسم مادرزن سلام و بقیه مراسم ها اگر بخوام همشو تعریف کنم که چندین ساعت خودش طول میکشه . بگذریم.. داشتم میگفتم اون موقع ها کلا مراسما این شکلی بود یعنی جوری که میشه گفت خانواده عروس و داماد تو این چند وقت حتی وقت سر خاروندن هم ندارند .

ولی خوب الان چی با این وضع دلار و گرونی طلا و سکه مگه کسی اونقدر توان دادن هزینه های مراسمات رو داره ، من که بعید میدونم . الان دیگه سعی می کنند با یه مراسم عروسی و سر و تهشون هم بیارند و برن سر خونه و زندگیشون در واقع کم کم وضعیت اقتصادیی انقدر هی سخت و سخت تر میشد برای همین کم کم از تعداد این مراسمات کم شد مثلا تا همین چند وقت پیش خیلی ها مراسم پاتختی داشتن اما خوب کم کم این مراسم پاتختی هم جمع شد و اکثرا ترجیح میدن تا تو همون شب عروسی کادوی عروسی رو بدن .

الان بعید مdدونم دیگه جوونا انقدر پی این چیزا باشن و بخوان همه مراسماتو برگذار کنند مگر اون دسته از افرادی که به برگذاری سنت ها و رسومشون پایبند هستند .

الان که خودم دارم عروسی می کنم ، خانواده شوهرم دقیقه جcو همین دسته هستند و دلشون میخواد تا همه مراسماتو اجرا کنند اما خوب از یه طرفی باید به جیب خانواده عروس هم نگاه کنن دیگه ، مثلا یکی از همین مراسما ، مراسم جهاز برون بودش که خودم اطلاع زیادی ندارم اما از رو اسمش تقریبا میشه گفت که خرج این مراسم باید بر عهده خانواده عروس باشه یا مثلا همون مادرزن سلام رو دیگه بعید میدونم کسی باشه این رسمو اجرا کنه ، خانواده ما هم این رسمو دارن و اجرا می کنن اما دیگه مثل قدیم اینجوری نیست که تمام خانواده عروس و داماد برای جشن مادرزن سلام تو خونه مادر عروس جمع شوند اما تو خانواده شوهرم رسمه از بزرگ و کوچیک همه رو دعوت کنند ، البته مادر عروس باید دعوت کنه انگار..!

تا جایی که من میدونم هر شهری رسم و رسوم مختلف برای برگذاری این مراسمات داره . مثلا اونجوری که همسرم تعریفشو میکرد زمان قدیم تر تو تهران برای عروسی ها رسم پنبه زنی داشتن ! خلاصه که من از این مراسما زیاد چیزی سر در نمیارم و فقط دلم میخواد تا جشنم آبرومند برگذار بشه و با آرامش خاطر راهی خونه جدیدم بشم .

مثلا همین چند شب پیش عروسی پسر عمم بود ، خود عروس و داماد ترجیح دادن به جای این خرج های اضافه همه پولشون رو یه مراسم بزارن و خدا وکیلی هم عجب شبی بود همه چیز به بهترین شکل ممکن آماده شده بود و هیچ کم و کسری وجود نداشت یه جشن خیلی شیک و آبرومندانه و بزرگ که به نظر من گرفتن همچنین جشنی ارزش خیلی بیشتری نسبت به برگذاری چندین مراسم مختلف و شلوغ و پلوغ داره .

امتیاز مطلبpost

1 دیدگاه در “کی دیگه الان رسم مادرزن سلام داره آخه👀

  1. arefe گفت:

    ما همچین رسمی رو داریم اما خوب از خانواده شوهرم فقط مادرشور و پدرشوهرم با پدربزرگ و مادربزرگش دعوت بودن و از خانواده خودم هم همینطور بود فقط مادربزرگو پدربزرگم با یکی از خاله هام که بزرگتره دعوت بودن و بیشتر جنبه پاگشا داشت برامون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *