تفاوت مراسم بله برون و نامزدی [ بررسی هدایا و مهمانان ]

شهریور 21, 1402
بلاگ
تفاوت مراسم بله بورن و نامزدی

مراسم بله برون یا نامزدی چه فرقی دارد ؟ ، این سوال یکی از پر تکرارترین سوالاتی است که این روز ها میشنویم ، اکثر افراد فکر می کنند که مراسم بله برون همان مراسم نامزدی است اما در مقابل عده دیگری هم بر این عقیده هستند که مراسم بله برون با مراسم نامزدی کاملا متفاوت است . در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا به بررسی پاسخ این سوال بپردازیم و در نهایت بررسی کنیم که این دو مراسم در چه زمینه هایی با هم تفاوت دارند و از همه مهم تر اصلا این مراسمات باید به چه شکل برگزار شوند ،پس اگر شما هم قصد ازدواج دراید اما با مراحل آن و رسم و رسومات آن آشنا نیستید توصیه می کنیم این مطلب را از دست ندهید .

اگر تجربه ای در زمینه ی بر گزاری مراسم نامزید و بله برون دارید خوشحال میشویم از تجربیات خودتون برامون بنویسید تا دیگر مخاطبین بتوانند از تجربیات شما نیز استفاده کنند . در این جا نکته ای که اهمیت دارد توجه به رسم و رسومات است ، برگزری این مراسمات و تفاوت هایشان با توجه به رسم و رسوم قوم های مختلف حتی در ایران هم متفاوت می باشد چه برسه به برگزاری این مراسمات در دیگر کشور ها ، پس توصیه می شود در این جا با اصول کلی این مراسمات آشنا شوید اما پس از آن حتما به بررسی رسوم خانواده خود نیز بپردازید . علاوه بر این مطلب توصیه می شود دیگر مقالاتی چون وظایف خانواده داماد در بله برون و هدیه خانواده عروس به داماد و… را مطالعه کنید .

زمان تخمینی مطالعه: 11 دقیقه

مراسم بله برون چیست ؟

پس از آن که عروس و داماد برای ازدواج با یکدیگر موافقت می کنند ، مسئله های بسیار مهمی در مراحل ازدواج وجود دارد ، از جمله از آن ها می توان به تعیین مهریه و مشخص کردن اقلام جهزیه و هزینه های آن و عروسی و مشخص کردن تاریخ عقد و عروسی و.. نیز اشاره کرد که از قدیم الایام رسم بر این بوده است که این موضوعات با حضور بزرگان دو خانواده در مراسمی به عنوان مراسم بله برون نیز تعیین شوند ، گرچه امروزه بیشتر در جلسه آخر خواستگاری در مورد این موضوعات نیز صحبت می شود . اما اگر بخواهیم یکی از اصلی ترین دلایلی که باعث شده تا مراسم بله برون از مراسم نامزدی متفاوت شمرده شود همین توافقات بر سر این مسائل است . دفتری به عنوان دفتر بله برون نیز وجود دارد که این توافقات در زمینه ی مهریه ، تاریخ عقد و عروسی و شیر بها و… در این دفتر ثبت می شود . در حقیقت دفتر بله برون را می توان نمادی از تعهد دو خانواده دانست .

مراسم نامزدی چیست ؟

در رابطه با مراسم نامزدی باید بگوییم که در این مراسم مهمانان بیشتری دعوت می شود و بیشتر برای آشنایی خانواده ها و اقوام دو طرف با یکدیگر است و معمولا صیغه محرمیت در مراسم بله برون اجرا می شود اما گاهی خانواده ها ترجیح می دهند تا این صیغه در مراسم نامزدی خوانده شود ، عده زیادی از افراد با توجه به نزدیک بودن این دو مراسم از لحاظ زمانی ترجیح می دهند تا این دو مراسم را در یک روز و همزمان با هم برگزار کنند .

تفاوت مراسم بله بورن و نامزدی

تفاوت های مراسم بله برون با مراسم نامزدی :

تا کنون با مراسم بله برون آشنا شیدید اما با توجه به ان که عده زیادی از افراد مراسم بله بورن و نازدی را جدا از یکدیگر می دانند می خواهیم بدانیم که این دو مراسم چه فرقی با هم دارند و در حقیقت تفاوت مراسم بله برون و نامزدی در چه نکات و جزئیاتی است .

فرق مراسم بله برون و نامزدی در هدیه ها :

معمولا در بیشتر قوم های کشور ما رسم بر این است که در مراسم بله برون معمولا خانمواده داماد هدایایی را برای عروس خود نیز در نظر میگیرند . از جمله از این هدایا می توان به انگشتر نشان ، کله قتند ، چادر و روسری ، کیف و کفش ، مانتو و یا پارچه و.. نیز اشاره کرد . البته در کنار این هدایا در برخی از قوم ها مرسوم است که یک جلد قرآن کریم هم هدیه داده شود .

این هدایا مربوط به مراسم بله برون یم باشد اما در جشن نامزدی و یا مراسم نامزدی هدیه هایی چون طلا ، سکه ، پول نیز داده می شود و حتی اقوام درجه دو هم هدایایی را در نظر میگیرند در صورتی که در مراسم بله برون فقط خانواده درجه یک خود داماد این هدایا را تهیه می کند .

نحوه پذیرایی در مراسم بله برون و نامزدی چگونه است ؟

در هر دو مراسم اقلامی چون میوه و شیرینی نیز برای پذیرایی در نظر گرفته می شود اما در مراسم نامزدی معمولا علاوه بر شیرینی و میوه ، کیک نامزدی هم در نظر گرفته می شود . در پذیرایی از مهمانان در مراسم بله برون و نامزدی با توجه به صلاح دید خانواده ها ، بعضی از خانواده های ترجیح می دهند که مهمانانشاتن را به صرف شام نیز دعوت کنند .

تفاوت مراسم بله بورن و نامزدی

تفاوت مراسم بله برون و نامزدی در مکان برگزاری

یکی دیگر از موضوعات که در بررسی تفاوت مراسم بله برون و نامزدی باید حتما بهش توجه کنید ، در رابطه با مکان برگزاری آن نیز می باشد ، معمولا مرسوم است که مراسم بله برون در منزل پدر عروس خانوم نیز برگزار شود و یا در منزل پدر بزرگ عروس ، اما مراسم نامزدی باتوجه به صلاح دید خانواده هم می تواند در منزل پدر عروس برگزار شود هم در منزل پدر داماد ، اما معمولا با توجه به تعداد مهمانان که در مراسم نامزدی بیشتر هستند و پذیرایی شاید کمی مشکل باشد عده ای مراسم نامزدی را در تالار و یا سالن برگزار می کنند .

تعداد مهمانان در مراسم بله برون و نامزدی

در رابطه با دعوت مهمانان باید بیان کنیم که مراسم بله برون نسبت به مراسم نامزدی حالت رسمی تری دارد به همین دلیل در مراسم بله برون بیشتر بزرگان فامیل دو خانواده و فامیل ها درجه دو چون عمو ، عمه ، خاله ، دایی و… در کنار خانواده درجه یک نیز حضور دارند و معمولا سعی می شود تا کودکان را در این مراسم حاضر نکنند اما در مراسم نامزدی که می توان گفت مراسم بزرگتری است تعداد مهمانان بیشتری از کوچک و بزرگ نیز دعوت می شوند . اما گاهی اوقات فضای بزرگی برای برگزاری مراسم بله برون نیز وجود ندارد از این رو حتی شاید همسران اقوام درجه دو هم دعوت نشوند و این موضوع با توجه به شرایط خانواده ها کاملا متفاوت می باشد .

راهنمایی در دعوت مهمانان در مراسم بله برون و نامزدی

همانطور که پیش تر هم بیان کنیم در مراسم بله برون فقط بزرگان دو خانواده عروس و داماد و اقوام درجه دو عروس و داماد نیز دعوت می شوند . از مراسم بله برون با اسم هایی چون مراسم مهر برون و خرج برون نیز یاد می شود و صحبت های مهمی در این مراسم انجام میگیرد ، به همین دلیل بهتر است کودکان را دعوت نکنید و خیلی هم این مجلس را شلوغ نکند ، بعد تر در مراسم نامزدی دست شما در دعوت مهمانان باز تر خواهد بود و می توانید تعداد افراد بیشتری را دعوت کنید .

تفاوت مراسم بله بورن و نامزدی

نکات مهم در برگزاری مراسم بله برون و نامزدی :

در رایطه با تفاوت مراسم بله برون ونامزدی در این جا باید به قضیه صیغه محرمیت نیز اشاره کنیم ، معمولا دو خانواده ترجیح می دهند تا بین عروس و داماد خطبه محرمیت نیز جاری شود که با توجه به صلاح دید دو خانواده این خطبه یا در مراسم بله بورن اجرا می شود و یا در مراسم نامزدی نیز اجرا می شود و معمولا هم افراد ترجیح میدهند تا صیغه محرمیت تا مدت زمان عقد دائمی نیز خوانده شود ، اما برخی دیگر از خانواده ها هم ترجیح می دهند که صیغه عقد دائم نیز در همین مراسم ها خوانده شود .

تهیه کیک در مراسم نامزدی جزو اقلام مهم در پذیرایی به شمار می رود و در حقیقت کیک نماد جشن گرفتن و شادی است اما گاهی اوقات برخی از خانواده ها در مراسم بله برون هم کیک تهیه می کند ، نکته حائز اهمیت در اینجا این است که برگزاری مراسم نامزدی بر عهده خانواده عروس می باشد اما تهیه ی سبد گل و کیک بر عهده خانواده داماد می باشد .

نکته بعدی آماده کردن کادو ها و هدیه ها در مراسم بله برون و یا نامزدی می باشد . همانطور که پیش تر گفیتیم خانواده داماد باید هدایایی را برای عروس خانوم در مراسم بله برون تهیه کنند که مهم ترین کادو در این مراسم انگشتر نشان می باشد و در کنار آن کادو های دیگری چون چادر ، لباس ، قران و… نیز داده می شود ، در مراسم نامزدی هم که هدایایی از سمت خانواده درجه 1 و 2 هر دو طرف هدایایی چون سکمه ، پول ، جواهر و.. نیز داده می شود .

گاهی اوقات برخی از خانواده ها ترجیح می دهند تا مراسم بله بورن و نامزدذی را در یک روز برگزا کنند که اکثرا امروزه این مراسم به این شکل برگزار می شود و دیگر نیاز نیست هرینه های جدایی برای برگزاری این دو مراسم نیز بپردازید ، البته در نهایت این موضوع بستگی به سلیقه خانواده ها و توافقات آن ها دارد . بدین منظور اگر این دو مراسم در یک روز انجام شود صحبت های بزرگان و ریش سفید ها قبل از جاری شدن خطبه محرمیت انجام می شود و بعد از اجرای خطبه هم انگشتر نشان را به دست عروس خانوم می اندازند ، توجه داشته باشید که انگشتر نشان با حلقه ازدواج متفاوت می باشد .

علاوه بر تهیه هدایا و کادو ها ، آماده کردن سبد گل را نباید فراموش کنید . در هر دو مراسم تهیه سبد گل بر عهده خانواده داماد می باشد . تهیه کیک هم باید با توجه به تعداد مهمان ها و سلیقه دو خانواده باشد . معمولا در مراسم نامزدی همه ی هدایا به شکل تزئیین شده بر روی میز جلوی عروس و داماد نیز قرار میگیرند پس علاوه بر تهیه کادو باید به فکر تزیین آن ها هم باشید .

تفاوت مراسم بله بورن و نامزدی

توصیه مهم :

درست است که برگزاری تمام مراسمات مراسم ازدواج و عروسی خاطرات قشنگی رو هم برای عروس و داماد و هم برای خانواده هایشان میسازد اما متاسفانه با توجه به شرایط اقتصادی که در کشور وجود دارد و بالا رفتن هزینه ها توصیه میشود که از خرج های اضافه کم کنید و بامدیریت مالی درست بتوانید از پس هزنیه ها نیز بربیایید و در نهیایت مراسم با شکوه تری را برگزار کنید به عنوان مثال می توانید مراسم بله برون که باحضور بزرگ تر ها انجام می شود با تشریفات کم تر برگزار کنید و مراسم نامزدی خود را شکوهمندانه تر برگزار کنید و یا بلعکس می توانید هر دو مراسم را در یک روز با هم برگزار کنید تا در کاهش هزینه ها بهترت عمل کنید .

جدا از این موضوع هم زیاد برای تعیین مهریه و شیر بها و شرایط ازدواج سخت گیری نکنید ، به قول قدیمی ها مهریه رو کی داده و کی گرفته ، بیشتر سعی کنید تفاهم و صمیمیت دو خانواده رو در نظر بگیرید اگر دو خانواده با هم تفاهمی نداشته باشند قطعا شما دارید زندگیتونو روی دو تیکه چوب میسازید و این ریسک بزرگی برای شما خواهد بود .

امتیاز مطلبpost
پیشنهاد میکنیم این مقالات را هم بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *