دفتر لیست جهیزیه عروس چیست ؟ [ در قانون و عرف ]

اردیبهشت 18, 1402
بلاگ
دفتر لیست جهیزیه عروس

احتمالا تا حالا راجع به سیاهه نویسی یا دفتر نویسی در ازدواج و جهیزیه شنیدین . اما میدونین سیاهه نویسی چیه و دفتر لیست جهیزیه عروس چجوری نوشته میشه ؟ اصلا برای چی سیاهه مینویسن از جهیزیه عروس ؟ در کل سیاهه به چه معناست ؟ قطعا منظورمون از دفتر لیست جهیزیه عروس لیست جهیزیه ای هایی که تا به حال بهتون معرفی کردیم و با هم بررسی کردیم نیست پس بیایید با هم ببینیم که منظور چیه و چرا دفتر مینویسن . سالیان گذشته رسم بر این بود که وقتی جهیزیه دختر از خونهپدرش به خونه داماد برده میشد اقوام و فامیل های عروس و داماد هم حظور داشتند و برخی از افراد مورد اعتماد لیست تمام وسیله هایی که به عنوان جهیزیه به خانه داماد آورده شده بود را مینشوتند و دو نفر از خانواده داماد و دو نفر از خانواده عروس هم زیر اون رو به عنوان شاهد امضا میکردند .

این کار که به اون سیاهه نویسی هم گفته میشه در قانون اساسی هم وجود داره و بر اون تاکید اساسی شده اما دیگه این کار انجام نمیشه و به نوعی از مد افتاده . حالا توی این مطلب میخوایم ببینیم که سیاهه چیست و دفتر لیست عروسی جهیزیه چطوری نوشته میشه پس حتما در ادامه همراه ما باشید . البته میتونید مطالب لیست لوازم چوبی جهیزیه و لیست کامل جهیزیه عروس با قیمت رو هم مطالعه کنید که پیش از این در وبلاگ دلاوا منتشر شده بود .

زمان تخمینی مطالعه: 7 دقیقه

دفتر لیست جهیزیه عروس چیست ؟

برای این که بدونید دفتر لیست جهیزیه عروس چیست حتما این مطلب رو تا انتها مطالعه کنید . دفتر لیست جهیزیه عروس به دفتری گفته میشه که موقع ورود و چیدمان جهیزیه دختر به خانه داماد پر میشه و توسط چند شهود که تعدادی از خانواده دختر و تعدادی هم از خانواده پسر هستند امضا میشه تا وجهه قانونی داشته باشه . تا چند دهه قبل چند ورقه تمیز را از قبل تهیه میکردند تا روز جهاز برون و یا جهاز تماشا لیست کامل وسیله های جهاز عروس توش نوشته بشه اما الان مثل دفتر بله برون دفتر هایی تحت عنوان دفتر جهیزیه وجود داره که صفحه اول اون مشخصات عروس خانم و تاریخ روز چیدن جهیزیه ثبت میشه و در صفحات بعدی اون هم لیست جهیزیه عروس خانم نوشته میشه و در جاهایی هم که از قبل مشخص شده شهود حاظر در اون مهمانی امضا میکنند . اما واقعا چرا دفتر جهیزیه یا همون سیاهه مینوشتن ؟ در ادامه بیشتر به این موضوع میپردازیم .

سیاهه چیست ؟

حالا که میدونیم دفتر لیست جهیزیه چیه بیایید ببینیم که سیاهه چیست ؟ سیاهه در واقع همون دفتر لیست جهیزیه عروس هستش که در قدیم نوشته میشد و به اون سیاهه میگفتن اما الان بهش میگن دفتر لیست جهیزیه . سیاهه نویسی هنوز هم در بعضی از شهر و استان های ایران مثل مشهد و خراسان جنوبی مرسومه و اصلا یکی از مراسمات اصلی و رسوم مهم استانشون این هست که حتما باید سیاهه نوشته بشه . البته خوبه بدونید که اصلا سیاهه نویسی در قانون اساسی کشور ما اومده و خیلی هم بهش سفارش شده چون از لحاظ حقوقی و قانونی اگر خدایی نکرده میانه عروس و داماد شکراب شد و جدایی پیش اومد اونجاست که این سیاهه یا دفتر لیست جهیزیه به کار میاد . حالا در ادامه بهتون یاد میدیم چطور باید سیاهه بنویسید که وجهه قانونی داشته باشه و بشه در صورت لزوم از اون استفاده کرد .

چطور سیاهه بنویسیم ؟

خوب حالا بیایید بررسی کنیم که چطور سیاهه بنویسیم که هم وجهه قانونی داشته باشه و هم کامل باشه . اول از همه یا دفتر جهیزیه بخرید و یا چندتا برگه سفید و تمیز و خودکار رو آماده کنید و روی تمام برگه ها اسم و مشخصات عروس و داماد و تاریخ روز رو بنویسید . حالا تک تک وسیله هایی که از بسته بیرون میاد تا چیده بشن رو با مشخصات کامل و تعداد بنویسید . وقتی تموم شد 2 مرد از خانواده عروس و 2 مرد از خانواده داماد و یا 4 زن از خانواده عروس و 4 زن از خانواده داماد باید پای برگه های سیاهه رو امضا کنن . اگر بتونین فاکتور های خریدتون رو هم که به اسم عروس صادر شدن ضمیمه این سیاهه کنید که دیگه همه چی کامل کامله و اگر خدایی نکرده یک روزی در زندگی مشترکتون به مشکل خوردین میتونین از این سیاهه و فاکتور ها برای باز پس گرفتن وسایل جهیزیه و یا مبلغ اون استفاده کنید .

دفتر لیست جهیزیه عروس

حتما بارها شنیدین که خرید جهیزیه در قانون اسلامی و بر اساس چیزی که در دین ما اومده جزو نفقه به حساب میاد و نفقه هم که پرداختش بر عهده مرده اما در عرف مملکت ما جوری مرسوم شده که خرید لوازم جهیزیه رو خانواده دختر گردن میگیرن . پس حقشون هم هست که اگر خدایی ناکرده زندگی زوج و زوجه با مشکل مواجه شد بتونن وسیله های جهیزیه رو پس بگیرن . بدون داشتن دفتر لیست جهیزیه عروس شما هیچ جوره نمیتونید ثابت کنید که وسیله هایی که خریدید و به عنوان جهیزیه به خونه داماد آوردید برای شماست مگر این که فاکتور به اسم خودتون صادر شده باشه که در برخی موارد ثابت کردن این مورد هم مشکل است . به همین دلیله که به همه زوج های جوان پیشنهاد میشه که از همون ابتدا همه چیز رو قانونی جلو ببرن و حتما یک لیست از جهیزیه تهیه کنن .

دفتر جهیزیه ترمه مدل 3101

نوع صحافی :فنر دوبل

نوع جلد :سخت

فرم صحافی :عمودی

جنس جلد : گالینگور

دفتر بله برون مدل سیاهه جهیزیه کد 104

نوع دفتر : سیمی

نوع صحافی : فنر دوبل

نوع جلد : گالینگور

سایز : (35.3 × 25) B4

چرا باید سیاهه یا دفتر لیست جهیزیه عروس داشته باشیم ؟

همه ما زندگی مشترکمون رو با هزار امید و آرزو شروع میکنیم اما واقعا بعضی مواقع مشکلاتی بین زن و مرد به وجود میاد که به قول معروف هر دو فرار رو به قرار ترجیح میدن و از هم جدا میشن . تکلیف مهریه که خوب مشخصه مطابق با قانون به خانم تعلق میگیره اما وسیله هایی که به عنوان جهیزیه با خودش به خونه داماد آورده بود چی میشن ؟ خودتون خوب میدونید که توی گرونی های الان حداقل 200 الی 300 میلیون هزینه خرید یک جهیزیه معمولی برای دختر میشه پس چرا باید بعد از جدایی این وسیله ها برنگرده به خونه خانواده دختر ؟ در این مواقع اگر بتونید توافقی وسیله هایی که برای جهیزیه دختر بوده رو جدا کنید که بسیار خوب اما اگر نتونستید توافق کنید تنها چیزی که به کمکتون میاد دفتر لیست جهیزیه عروس هست که روز جهاز برون نوشتید و شهود امضا کردن . با استفاده از اون میشه لوازمی که جزو جهیزیه بوده رو برداشت و اون هایی هم که خراب شدن رو قرامتش رو گرفت . حالا متوجه شدید که چرا باید سیاهه یا دفتر لیست جهیزیه عروس داشته باشیم ؟

کاربرد حقوقی لیست سیاهه جهیزیه

علاوه بر کاربرد حقوقی لیست سیاهه جهیزیه میتونید از اون به عنوان یادگاری هم استفاده کنید . این که بعد چند سال و موقع ازدواج فرزند دیگتون یا نوه هاتون برید سری به این لیست بزنید و ببینید چه چیزهایی زمان خرید جهیزیه خریده بودید که اصلا کاربردی نبودن و الان دیگه نخریدشون و یا این که چند سال قبل برای خرید جهیزیه چقدر هزینه کرده بودید و الان چقدر باید هزینه کنید . اما مهم تر از جنبه یادگاری سیاهه یا همون دفتر لیست جهیزیه عروس کاربرد حقوقی داره و هنگام بازپس گرفتن جهیزیه میتونه به کمک ما بیاد . بعضی از جوون ها فکر میکنند زندگی همیشه گل و بلبله و روی خوششو به اون ها نشون میده به همین خاطر اصلا فکر آینده و روزهای تلخ نیستن در حالی که باید از قبل همچین روزهایی رو هم پیش بینی کرد و برای اون چاره اندیشی کرد . پس اصلا نوشتن لیست سیاهه رو نادیده نگیرید .

امتیاز مطلبpost
پیشنهاد میکنیم این مقالات را هم بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *