رسم خرید جهیزیه در ایران [ اصفهان ، مشهد ، تبریز ]

اسفند 22, 1401
بلاگ
رسم خرید جهیزیه

از قدیم الایام تا به امروز در ایران رسم بر این بوده است که خانواده عروس مقداری لوازم اولیه زندگی را به عنوان جهیزیه به همراه عروس به خانه او میفرستادند . اما امروزه رسم خرید جهیزیه به طور کلی تغیر کرده است . در گذشته به خاطر کمک به زوج جوان برای شروع زندگی خانواده داماد محل زندگی و مراسم عروسی را هندل میکردند و خانواده عروس نیز خرید جهیزیه را برعهده میگرفتند و در جهیزیه هخم فقط لوازم لازم برای شروع زندگی وجود داشت نه مثل الان از شیر مرغ تا جان آدمیزاد . البته رسم و رسوم خرید جهیزیه در این سال ها دچار تغیر و تحول شده است اما با این حال رسم خرید جهیزیه در شهر های مختلف با هم متفاوت است . در این مطلب ما میخواهیم به بررسی رسوم مختلف خرید جهیزیه در نقاط مختلف ایران بپردازیم پس با ما همراه باشید .

همچنین میتوانید برای آگاهی بیشتر در رابطه با مراسمات و رسوم و رسومات مختلف ازدواج مقالات دیگر ما نظیر لیست خرید وسایل بله برون ، شب یلدا برای عروس چی میبرن و … را مطالعه کنید . شما کجا زندگی میکنید و در شهرتان رسم و رسوم خرید جهیزیه به چه صورت است ؟ در زیر این مطلب با ما به اشتراک بگذارید .

رسم خرید جهیزیه در ایران چگونه است ؟

رسم خرید جهیزیه در ایران چگونه است ؟ خوب است پیش از آن که بخواهیم به این موضوع بپردازیم ابتدا ببینیم که اصلا جهاز به چه معنا بوده ؟ در قدیم به اموال و دارایی هایی که عروس خانم با خود به منزل شوهر میبرد جهاز گفته میشد که میتوانست شامل احشام ، پول ، زمین و اینگونه موارد باشد . اما امروزه جهاز به لوازمی گفته میشود که خانواده عروس خانم برای او تهیه میکنند تا با آن ها خانه خود را پر کند و برای شروع زندگی مشترک با همسرش آماده شود . رسم خرید جهاز برای عروس شاید تا دو دهه قبل اصلا به این صورت نبود و خانواده عروس و داماد با یکدیگر برای شروع زندگی فرزندان خود تلاش میکردند . اما امروزه در واقع خرید جهیزیه به نوعی به عنوان وظیفه خانواده دختر طلقی میشود .

هنگام خرید جهیزیه نه تنها خرید لوازم ضروری بلکه خرید لوازم غیر ضروری را هم بر آن ها واجب میدانند . حال میخواهیم ببینیم که واقعا مطابق با قوانین شرعی و قانون کشور ما خرید جهیزیه بر عهده خانواده عروس است یا خیر ؟

طبق قانون خرید جهیزیه بر عهده کیست ؟

آیا میدانید طبق قانون خرید جهیزیه بر عهده کیست ؟ شاید برایتان جالب باشد اما مطابق با قانون جمهوری اسلامی و مطابق با قانون شرع وظیفه خرید جهیزیه نه تنها با خانواده دختر نیست بلکه با داماد است . بر هر مردی واجب است که مطابق قانون شرع نفقه همسر خود را بپردازد که آماده کردن لوازم زندگی یکی از نفقه هایی است که بر گردن مرد است . اما چرا و چگونه در ایران مرسوم شده است که بر خلاف قوانین اسلامی خرید جهیزیه بر عهده خانواده دختر و خود دختر باشد خودش جای بحث و تحقیق دارد که در مطلب دیگری قطعا به آن خواهیم پرداخت . اما قانون اسلامی و قانون کشور ما هرچه که باشد در ایران رسم بر این است که خانواده دختر جهیزیه را تهیه کند .

رسم خرید جهیزیه در شمال کشور به چه صورت است ؟

رسم خرید جهیزیه در شمال کشور به چه صورت است ؟ مگر رسم خرید جهاز عروس در شمال با جنوب یا سایر شهر و استان ها متفاوت است ؟ بله قطعا همینطور است . البته نه این که به طور کلی اجزای کلی جهیزیه متفاوت باشد نه اینطور نیست اما در برخی از اقلام ریز و درشت ممکن است با هم متفاوت باشند . در شمال کشور معمولا به این صورت است که عروس خانم لوازم آشپزخانه را تهیه میکند و اقلام بزرگ مانند یخچال و فریزر ، گاز ، ماشین لباسشویی ، تلویزیون و فرش را خانواده داماد تهیه میکند و یا این که به طور کلی سرویس چوب را بر عهده میگیرد . البته در استان های مختلف شمالی ممکن است کمی رسوم با یکدیگر متفاوت باشد اما به طور کلی بر همین اساس است .

رسم خرید جهیزیه در شهر های مختلف ایران

رسم خرید جهزیه در مشهد

اولین شهری که میخواهیم رسم جهیزیه در آن را مورد بررسی قرار دهیم مشهد است . به طور کلی اگر شنیده باشید همه میگویند که جهیزیه مشهدی ها مجلل و تشریفاتی است اما این که رسم خرید جهیزیه در مشهد چگونه است را اکنون بررسی خواهمی کرد . خرید جهیزیه در مشهد به این صورت است که یک سری لوازم را داماد و باقی آن را خانواده عروس خریداری میکند . لیست لوازمی که داماد برای جهیزیه در مشهد میخرد عبارت است از سرویس کامل چوب ، لوازم صوتی و تصویری ، یخچال و فریزر ، ماشین لباسشویی و لوستر . این ها لوازمی است که به طور کلی داماد برای جهیزیه باید در مشهد خریداری کند اما اگر خانواده ها قصد داشته باشند چیز های دیگری را نیز با یکدیگر توافق کنند جدای از این رسم و رسومات است .

رسم جهیزیه ترک ها

پیش از این که بخواهیم به این بپردازیم که رسم جهیزیه ترک ها به چه صورت است بیایید به یک مثال که درباره ترک ها میگویند بپردازیم . از قدیم میگفتند از ترک ها دختر بگیرید اما به آن ها دختر ندهید . الان که به رسم و رسومات ترک ها برای مراسم عروسی و خرید جهیزیه و سایر چیزها نگاه میکنم واقعا درک نمیکنم که چرا این مثل را برای ترک ها به کار میبردند . اکثر قومیت های ترک ایرانی افرادی دست و دل باز و مهربان هستند که اکثرا عروس را به چشم دختر خود میبینند . در میان ترک ها رسم بر این است که تمام اقلام درشت جهیزیه را داماد میخرد و ظرف و ظروف و باقی لوازم که در جهیزیه وجود دارد را دختر خریداری میکند . علاوه بر آن عروسی های مجلل و طلاهای سنگینی که اصولا ترک ها برای عروس خود میخرند نشان از دست و دلبازی آن ها دارد .

رسم خرید جهیزیه در تهران

تا جایی که ما متوجه شدیم رسم خرید جهیزیه در تهران خیلی تفاوتی با جهیزیه مرسوم در ایران ندارد . تهرانی ها در خرید جهیزیه به این صورت عمل میکنند که تمام اقلام را خانواده عروس تهیه میکند به جز تلویزیون و میز تلویزیون و یک تخته فرش که به صورت رسمی بر عهده داماد است . البته برخی از خانواده های تهرانی اعتقاد دارند که یک دست سرویس غذاخوری ، یک ست قابلمه ، چند عدد رختخواب مهمان و … را نیز خانواده داماد باید تهیه کند و به نوعی به عنوان جهیزیه داماد شناخته میشود اما همه خانواده ها به این قانون پایبند نیستند . نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که فارق از رسم و رسومات باید برای شکل گیری زندگی یک زوج جوان دو خانواده توافق کنند و کار های خود را پیش ببرند .

رسم جهاز خریدن زنجانی ها

تا جایی که ما جست و جو کرده ایم و متوجه شدیم رسم جهاز خریدن زنجانی ها با این وجود که ترک هستند اما با ترک های تبریز متفاوت است . مثلا ختانواده داماد ترک های تبریز خرید 5 تکه بزرگ جهیزیه را گردن میگیرند اما رسم و رسوم جهاز خریدن ترک های زنجان کمی متفاوت است . رسم خرید جهیزیه در زنجان به این صورت است که مادر دختر هرچه در توان داشت برای دخترش جهیزیه میخرد و به خانه پسر میبرد در آن زمان هرچه کم و کثر بود را مادر داماد تکمیل میکند . مثلا ممکن است یک خانواده تمام اجزای جهیزیه را برای دخترش بخرد اما خانواده دیگر فقط لوازم آشپزخانه بخرد و باقی لوازم را بر عهده خانواده پسر بگذارد . در حالت کلی زنجانی ها اعتقاد دارند که عروس نیز دیگر عضوی از خانواده آن هاست و باید زندگی اش را تامین کنند .

3/5 - (1 امتیاز)
پیشنهاد میکنیم این مقالات را هم بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *