وظایف خانواده داماد در بله برون [ چه هدایایی آماده میشود ؟ ]

مرداد 29, 1402
بلاگ
وظایف خانواده داماد در بله برون

پیش تر مطلبی در مورد وظایف خانواده عروس در بله برون آماده کردیم و سعی کردیم همه ی نکات مهم در مراسم بله برون را خاطرنشان کنیم اما عده زیای از دوستان در مورد وظایف داماد و یا وظایف خانواده داماد در بله برون نیز کنجکاو بودند ، قطعا در مقابل تدارکاتی که خانواده عروس خانوم آماده می کنند ، خانواده داماد هم دارای وظایفی هستند که باید حتما به آن ها توجه کنند . در حقیقت مراسم بله برون در میان جلسات آشنایی دو خانواده رسمی ترین و جدی ترین مرحله به شمار می رود ، چرا میگیم جدی تر چون این مراسم به نسبت خواستگاری مفصل تر است و دوستان و نزدیکان دو خانواده بهم معرفی می شوند و می توان گفت مراسمی مفصل به شکل خصوصی است .

همانطور که میدانید میزبان این مراسم ، خانواده عروس می باشد و این مراسم بیشتر با حضور بزرگان برگزار می شوند و بر سر موضوعاتی چون تعیین تاریخ عقد ، مشخص کردن مهریه و شیر بها و جهیزیه و.. نیز صحبت می کنند . حال در ادامه ی این مطلب با من همراه باشید تا ببینیم که خانواده داماد در مقابل تدارکات خانواده عروس چه کارهایی باید انجام دهند .

زمان تخمینی مطالعه: 9 دقیقه

وظایف خانواده داماد در بله برون

برای این مراسم خانواده داماد موظف هستند تا تدارکاتی را آماده کنند و اقلامی را به عنوان هدیه برای عروس خانوم خریداری کنند که معمولا این اقلام به شکل تزیین شده و یا بر روی طبق ها و سینی های تزیین شده چیده میشوند و آن ها را همراه خود به خانه عروس و یا محل برگزاری مراسم بله برون حمل می کنند .

هدایای خانواده داماد به عروس در بله برون

به عنوان مثال یکی از هدایایی که خانواده داماد آماده می کنند ، خرید یک انگشتر و یا گردنبند به عنوان نشان است که آن را به عروس خانوم هدیه می دهند .

البته علاوه بر انگشتر ، یک روسری و چادر و یا یک قواره پارچه به عروس هدیه می دهند و خرید این اقلام از قدیم الایام جزو رسم و رسومات مراسم بله برون به حساب می آید .

به طور خلاصه در این جا باید بیان کنیم که نماد اصلی بله برون همین خرید نشان و روسری و چادر است ، اما خوب امروزه برخی از خانواده های داماد ترجیح می دهند تا اقلام بیشتری را برای مراسم بله برون آماده کنند به عنوان مثال علاوه بر این اقلام به تهیه مانتو ، روسری ، کیف و لوازم آرایش ، پیراهن و.. نیز تهیه می کنند که البته این نوع خرید ها جزو رسوم اصلی نیست اما خانواده ها با توجه به سلیقه خود می توانند این لوازم را هم برای عروس خانم خود تهیه کنند .

در این مراسم تهیه کله قند توسط خانواده داماد را نباید فراموش کرد که در ادامه بهتون میگیم چرا خانواده داماد باید کله قند تهیه کنند .

نشان بله برون

روند برگزاری مراسم بله برون

همانطور که گفته شد در مراسم بله برون معمولا بزرگان دو خانواده دعوت می شوند تا در مورد مسائل مهمی چون تعیین جهیزیه ، مشخص کردن میزان مهریه و.. نیز صحبت کنند ، پس خانواده داماد باید نشانی را تهیه کنند تا در صورت قبول کردن این مسائل توسط عروس خانم نشان را به نشانه مبارکی و میمنت به عروس هدیه دهند . وقتی که عروس خانم با شرایط موافق بود بله می دهد و کله قند را میشکنند و شیرینی هایی که تهیه شده است را در بین افراد حاضر در مراسم پخش می کنند . معمولا نصف کله قند را به خانواده عروس و نصف دیگر کله قند به خانواده داماد داده می شود .

یکی دیگر از رسومات مراسم بله برون شکستن کله قند می باشد ، پس خانواده داماد باید یک کله قند هم تهیه کنند و حتی برخی از خانواده ها رسم دارند که حتما این کله قند باید توسط برادر عروس و یا دایی عروس نیز شکسته شود . معمولا کله قند تزیین شده را همراه با یک تیشه قند تزیین شده تهیهی می کنند تا جلوه و ظاهر زیباتری داشته باشد .

پس از آن چادری که تهیه شده است را بر سر عروس میاندازند و با قیچی آن را برش می زنند .

البته در مقابل همه ی هدایایی که خانواده داماد تهیه می کنند ، خود خانواده عروس هم هدیه ای برای آقا داماد آماده می کنند .

در انتها اگر هر دو خانواده راضی باشند ، صیغه محرمیتی بین عروس و داماد خوانده می شوند تا بهم محرم شوند ، البته بله برون های امروزی با زمان قدیم بسیار متفاوت است و امروزه بله برون در واقع یک نوع جشن برای آشنایی وابستگان و آشنایان دو خانواده است که برای جشن کردن پیوند عروس و داماد به رقص و پایکوبی میپردازند .

البته در رابطه با این موضوع باید این نکته را هم خاطر نشان کنیم که جدیدا مراسم عقد دیگر منسوخ شده است و ه8مین موضوع باعث شده تا اهمیت مراسم بله برون از قبل مهم تر شود و بیشتر افراد خانواده در برگزاری این مراسم دعوت می شوند چرا که دیگر مثل قدیم جشن عقدی بر گذار نیم شود و بیشتر عقد ها به صورت محضری انجام می شود ، در کل در طول دوره ازدواج و رسم و رسومات امروزه تنها یک مراسم بله برون و یک مراسم عروسی نیز برگزار می شوند .

چادر بله برون

نشان بله برون چی باید بخریم ؟

البته در زمان های قدیم تر برای نشان کردن از هر نوع زیور آلاتی استفاده می کند به عنوان مثال برخی از خانواده ها النگو تهیه می کنند اما امروزه معمولا انگشتر میخرند که خود خانواده داماد و یا حتی خود آقا داماد به تنهایی می تواند اقدام به خرید انگشتر کند .

مراسم بله برون در کجا برگزار می شود ؟

همانطور که پیش تر بیان کرده بودیم ، میزبان این مراسم خانواده عروس می باشد به همین دلیل طبعا این مراسم در خانه ی عروس خانوم نیز برگزار می شود ، اما خوب این موضوع بیشتر از هرچیزی به تعداد مهمانان نیز بستگی دارد ، اگر تعداد مهمان های دعوتی زیاد باشد می توان حتی این مراسم را در یک باغ و یا سالن برگزار کرد ، البته می توان تالار های کوچک تر را برای برگزاری مراسم بله برون رزو کرد ، در هر صورت پذیرایی این مراسم برعهده خانواده عروس می باشد .

وظایف خانواده داماد در بله برون

چه صحبت هایی در مراسم بله برون انجام می شود ؟

در حقیقت در مراسم بله برون تمام تعهدات نیز بررسی میشوند و افراد حاضر در مورد آن ها با هم صحبت می کنند تا در نهایت با مشورت یکدیگر تصمیم گیری های نهایی را انجام دهند ، معمولا در مورد این تعهدات یا به صورت شفاهی صحبت می شود و یا به صورت کتبی نوشته می شود که شاهدان حاظر می توانند این موضوع را در دفتر بله برون قید کنند و در نهایت زیر آن را امضا کنند .

تقسیم وظایف و تاریخ :

از مهم ترین موضوعات در مراسم بله برون ، صحبت در مورد وظایف خانواده داماد و خانواده عروس می باشد و در این موارد با هم به تقسیم وظایف میپردازند تا توافقات نهایی را انجام دهند ، به عنوان مثال یکی از این تقسیم وظایف در رابطه با تهیه ی جهیزیه می باشد که معمولا مشخص می کنند که خانواده داماد چه اقلامی از لوازم برقی جهیزیه را تهیه کند .

صحبت در مورد مهریه :

تعیین مهریه یکی از مهم ترین موضوعاتی است که در مراسم بله برون معمولا به آن پرداخته می شود . دیگر این ضرب المثل که مهریه رو کی داده و گرفته را شوخی نگیری چرا که همین الان هم اگر سری به دادگاه بزنید متوجه خواهید شد که چه پرورنده هایی در رابطه با مهریه وجود دارد . هم دختر وهم پسر باید قبل از برگزاری مراسم در رابطه با مهریه با خانواده خود نیز صحبت کنند . خانواده داماد باید با توجه به توانایی پرداخت خود و وضع مالی خود با میزان مهریه مد نظر موافقت کنند بهتر است حرف های خود را یکی کنید تا در این زمینه بین خودتان اختلافی وجود نداشته باشد . برای تعیین مهریه باید رقمی را با توجه به عرف و شئونات انتخاب کنید و در نهایت صبر کنید انتخاب معقولی داشته باشید .

نکته مهم به عروس و داماد :

بهتون توصیه می کنیم که قبل از برگزاری مراسم بله برون تمام حرف ها و تصمیمات خود را با حرف ها و تصمیمات پدر مادر خود یکی کنید تا بعدا نارضایتی پیش نیاید و یا اگر مراسم بر خلاف میلتان پیش نرود ، این موضوع بر سر زندگی شماست پس باید به خوبی راجع به تعهدات فکر کنید و تصمیمی گیری های نهایی را انجام دهید .

امتیاز مطلبpost
پیشنهاد میکنیم این مقالات را هم بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *