وظایف خانواده عروس در عقد محضری [ بررسی هزینه ها ]

مرداد 30, 1402
بلاگ
وظایف خانواده عروس در عقد محضری

این روز ها دیگر همانند قبل جشن های بزرگ برای برگزاری مراسم عقد نمیگیرند و عده زیادی از افراد سعی می کنند تا یک مراسم نامزدی یا بله برون مختصر بگیرند و سپس مراسم عروسی را برگزار کنند ، بنابراین بیشتر عقد ها به صورت محضری انجام می شود و حتی برخی از محضر ها به اندازه ای بزرگ و مجلل ساخته شده اند که می توان مهمانان نزدیک را دعوت کرد . درست است که عقد محضری نسبت به جشن عقد های قدیمی تر دردسر های کمتری دارد اما با این حال خانواده عروس و داماد در برگزاری عقد محضری دارای وظایفی هستند که ما در اینجا به بررسی وظایف خانواده عروس در عقد محضری نیز میپردازیم .

پس اگر به تازگی نامزد کرده اید و در برگزاری عقد محضری هیچ ایده ای ندارید بهتون پیشنهاد می کنم حتما این مطلب را مطالعه کنید تا دقیقا با برنامه ریزی و ها و هماهنگی های لازم بهترین مراسم را برای خود برگزار کنید.علاوه بر این مطلب بهتون توصیه می کنیم مقالاتی چون لیست جهیزیه عروس و هدیه خانواده عروس به داماد در بله برون و.. را مطالعه کنید .

زمان تخمینی مطالعه: 10 دقیقه

جشن عقد با کدام خانواده است ؟

در ابتدا باید به شما بگوییم که مراسم عقد و یا جشن عقد معمولا در اکثر رسم و رسومات به عهده خانواده عروس می باشد ، اما خوب حتی مراسم بله برون و نامزدی هم به عهده خانواده عروس است با این وجود خانواده عروس تنها می تواند یک مجلس شیک و مختصر جهت آشنایی دو خانواده برگزار کند که این جشن می تواند یا جشن بله برون باشد و یا جشن عقد .

برگزاری مراسم عقد محضری :

مراسم عقد محضری دارای رسم و رسوم و در حقیقت آداب خاصی است ، از جمله از این آداب و رسوم می توان به تلاوت قرآن کریم ، عرض تهنیت ، تعیین مهریه ، سرو شیرینی ، انجام مراسم ستی نخچیری و.. نیز اشاره کرد . قطعا با دانستن این آداب و رعایت این رسوم می توانید مراسم عقد خود را به یکی از خاطره انگیر ترین مراسم های زندگی خود تبدیل کنید .

وظایف خانواده عروس در عقد محضری

هزینه های عقد محضری به عهده کیست ؟

از زمانی که عقد محضری روی بورس آمده ، بیشتر جوانان علاقه مند به برگزاری عقد محضری شده اند اما خوب در رابطه با هزینه های عقد محضری همچنان حرف و حدیث هایی نیز وجود دارد و همانند قدیم قانون کلی برای آن نیز وجود ندارد . حتی گاهی اوقات فکر کردن و صحبت در مورد موضوعاتی چون هزینه شام عقد با کیست و یا هزینه های محضر با کدام خانواده است و.. می توانید باعث دلخوری دو خانواده شود و مشکل و یا کدورتی به وجود بیاورد که قطعا این موضوع می تواند اول زندگی را برای عروس و داماد کمی سخت کند .

در رابطه با این موضوع باید بیان کنیم که معمولا این هزینه ها با توجه به رسم و رسوم هر شهر متفاوت می باشد . به عنوان مثال معمولا در تهران هزینه های مربوط به عقد و شام عقد بر عهده خانواده عروس می باشد . اما بلعکس در شهر هایی در قسمت شمال خراسان هزینه های عقد و عروسی بر عهده خانواده داماد می باشد . به همین دلیل است که به طور واضح نمی توان گفت که هزینه های این مراسم برعهده چه کسی است و همچنان پاسخ سوال هزینه جشن عقد در محضر برعهده کدام خانواده است برای عروس و داماد بی جواب می ماند .

از قدیم تر که معمولا خانواده عروس جشن عقد برگزار می کردند ، هزینه های مربوط به محضر و شیرینی و شربت آن که معمولا برای پذیرایی سرو می شود برعهده خانواده داماد می باشد و هزینه های رزرو محضر هم بر عهده خانواده داماد میبود . اما در زمان حال ممکن است دو خانواده با هم توافق کنند تا این هزینه ها را به صورت شراکتی پرداخت کنند . در کل این موضوع به عروس و داماد و خانواده هایشان نیز بستگی دارد ، اما اگر جشن عقدی در کار نباشد هزینه عقد محضری جزو وظایف خانواده عروس در عقد محضری می باشد .

برخی از افراد ترجیح می دهند که بعد از محضر یک جشن خودمانی و جمع و جور داشته باشند که در این شرایط قطعا این جشن در خانه پدر عروس خانم برگزار می شود و هزینه های پذیرایی آن هم برعهده خانواده عروس می باشد و یا عده ای هم ترجیح می دهند که بعد از عقد محضری به جای برگزاری جشن در تالار ،رستورانی را رزو کنند و همان مهمانان نزدیک که در محضر هم حضور داشتند را به یک شام یا ناهار در رستوران دعوت کنند ، در این شرایط معمولا پدر عروس خانم هزینه ها را برعهده دارند اما دو خانواده ممکن است تصمیم بگیرند تا هر کدام جداگانه هزینه های مهمانان خود را بپردازند .

اما خوب در برخی از شهر ها در صورتی که داماد استطاعت مالی داشته باشد ، تمام هزینه ها را برعهده میگیرند .

وظایف خانواده عروس در عقد محضری

نکات مهم برای برگزاری جشن عقد محضری :

توصیه می شود از یک ماه قبل دفتر ازدواج را رزو کنید !

گاهی اوقات عروس و داماد دوست دارند که در یک روز تعطیل و یا یک روز رسمی چون ولادت ها و یا در یک روز و تاریخ خاصی عقد کنند ، با توجه به آن که این تاریخ ها به سرعت رزرو می شوند بهتر است که از یک ماه قبل محضر مد نظرتونو رزرو کنید تا بعدا دچار مشکل نشوید و دیگر از این بابت که محضر شاید در تاریخ معین شده وقت حالی نداشته باشد نگران نخواهید بود . یادتون باشه که از قبل باید آزمایشات قبل از ازدواج را انجام دهید .

زمان آرایشگاه را از قبل مشخص کنید .

بعد از انتخاب محضر دومین موضوعی که حتما باید به آن توجه کنید ، رزرو آرایشگاه می باشد . پس وقتی که وقت محضر را میگیرید باید زمان آرایشگاه خود را در همان روز مشخص کنید .

از قبل هزینه های برگزاری مراسم را پیش بینی کنید .

برای آن که به بهترین شکل ممکن جشن عقد خود را برگزاری کنید بهتون توصیه می کنیم که تمام هزینه های را برآورد کنید تا در زمان مشکل به مشکل هزینه بر نخورید و بودجه مناسبی را برای این مراسم کنار بگذارید تا دچار مشکل نشوید .

لیست مهمانی را مشخص کنید !

معمولا برای مراسم عقد محضری تعداد مهمانان زیادی نمی توان دعوت کرد و معمولا هم افراد کم سن و سال چون کودکان دعوت نمیشوند ، در حقیقت جشن عقد محضری تنها یک جشن عقد خصوصی است که بیشتر بزرگان فامیل نیز دعوت می شوند و قرار نیست تمام اقوام و دوستان را دعوت کنید .

شروط ضمن عقد را نهایی کنید !

معمولا در مراسم بله برون تمام حرف ها زده می شود و صحبت ها در مورد مهریه و شرایط ضمن عقد نیز انجام می شود اما برخی از خانواده ها ممکن است این کار را انجام نداده باشند ، از این رو بهتون توصیه میکنیم جلسه ای مشخص کنید و تا دو خانواده با هم صحبت کنند و شرایط ضمن عقد را نهایی کنند تا بعدا سر عقد مشکلی به وجود نیاید .

مدارک را از یاد نبرید

برای انجام عقد نیاز به مدارکی است که حتما باید از قبل این مدارک را آماده کنید تا در محضر همراهتان باشد ، از جمله از این مدارک باید به اصل شناسنامه زوجین ، برگه آزمایشگاه ، عکس 3*4 ،اصل کارت ملی ، برگه آزمایشگاه و شناسنامه و کارت ملی پدر عروس اشاره کرد ، اگر پدر عروس خانوم فوت شده باشد باید برگه گواهی فوت را به همراه داشته باشند .

وظایف خانواده عروس در عقد محضری

آیا هزینه های مربوط به عقد محضری برعهده خانواد عروسه ؟

شاید تا الان کمی گمراه شده باشید و هنوز هم متوجه نشده باشید که وظایف خانواده عروس در عقد محضری چیست ، البته حق دارید چرا که تا زمانی که هزینه های عقد محضری مشخص نشود نمی توان دقیق بیان کرد که خانواده عروس در اینجا چه نقشی دارند . در کل باید به این موضوع توجه داشته باشید که این مراسم ها و تشریفات چندان اهمیت بالایی ندارد که بخواهید به خاطرشان کدورتی را به وجود آورید ، مهم این است که عروس و داماد راضی باشند و حس خوبی داشته باشند .

در نهایت در رابطه با هزینه های مربوط به مراسم عقد محضری باید بیان کنیم که این هزینه ها چون هزینه های پذیرایی از مهمانان ، هزینه رزرو محضر ، هزینه های فیلمبرداری و… باید با مشورت دو خانواده مشخص شود تا در نهایت با هماهنگی دو خانواده ، این هزینه های نیز پرداخت شود .

هزینه فیلمبردار عقد با کیست ؟

از دیگر هزینه های مراسم عقد می توان به زینه های فیلمبرداری نیز اشاره کرد ، حتی اگر مشخص شود که هزینه های اصلی مثل رزو محضر برعهده کیست باز هم هزینه های جانبی زیادی وجود دارد که ممکن است افراد در پرداخت این هزینه های دچار مشکل ایجاد شود و در اینجا این موضوع به یک چالش تبدیل شده است .

البته در صورتی که رسم و رسومات در شهر شما این گونه باشد که جشن عقد با خانواده عروس است ، باید گفت که تمام هزینه شامل تمام خرج های چون وسایل پذیرایی و فیلبرداری و آتلیه و.. نیز می شود .

هدیه خانواده عروس به داماد در عقد

یکی از وظایف خانواده عروس در عقد محضری ، تدارک هدیه می باشد . برای مراسم عقد خانواده عروس باید برای آقا داماد حلقه تهیه کنند و می تواند دیگر هدایایی چون ساعت ، کت و شلوار ، پیراهن و کراوات ، جوراب و لباس زیر و… آماده کنند اما خوب این هدیه ها تو مراسم بله برون تهیه می شوند که معمولا آقا داماد همان کت و شلواری که در مراسم بله برون هدیه میگیرد را در مراسم عقد خود میپوشد ، گاهی اوقات خانواده عروس ترجیح می دهند به جای ساعت یک سکه طلا به داماد هدیه دهند ، این موضوع کاملا سلیقه ای است و در کنار هدیه به داماد به عروس هم معمولا طلا و یا زیور آلات نیز هدیه می دهند .

5/5 - (1 امتیاز)
پیشنهاد میکنیم این مقالات را هم بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *