وظایف خانواده داماد در مراسم عروسی + عقد و نامزدی

فروردین 15, 1402
بلاگ
وظایف خانواده داماد در مراسم عروسی

زمانی که یک دختر و پسر تصمیم به ازدواج میگیرند هم خود دختر و پسر و هم خانواده های دو طرف تمام تلاششان را میکنند را در نهایت خوبی و خوشی زندگی این دو جوان شکل بگیرد . در این میان دو خانواده باید وظایفی را بر عهده بگیرند تا مراسمات به خوبی پیش روند چون برگزاری مراسمات به تنهایی هم هزینه بالایی دارد و هم این که شاید یک خانواده به تنهایی از پس آن بر نیاید . اگر هر خانواده وظایف خود را به درستی انجام دهد دیگر مشکلی در برگزاری مراسم های مختلف دوران ازدواج پیش نخواهد آمد . از وظایف خانواده عروس که بگذریم و در مطلب دیگری بخواهیم آن را بررسی کنیم ، در این مطلب به بررسی وظایف خانواده داماد در مراسم عروسی و دیگر مراسماتی که از دوران خواستگاری تا عروسی وجود دارد خواهیم پرداخت پس با ما همراه باشید .

به این موضوع دقت داشته باشید که منظور ما از وظایف حتما این نیست که هزینه ها بر عهده کیست بلکه تقسیم کار و … نیز شامل این وظایف خواهد شد . شما میتوانید دیگر مطالب مرتبط با مراسمات ازدواج و وظایف هر خانواده مانند وظایف خانواده عروس در بله برون و هزینه های ازدواج بر عهده کیست را نیز مطالعه کنید . همچنین اگر در رسم و رسومات شهر شما خانواده ها وظیفه دیگری نیز بر عهده دارند که در سایر شهر و استان ها رایج نیست ، حتما آن ها را در زیر همین مطلب با ما در میان بگذارید . در ادامه این مطلب وظایف خانواده داماد در مراسم خواستگاری ، بله برون ، نامزدی ، عقد ، حنابندان ، عروسی و پاتختی را خواهیم دید .

وظایف خانواده داماد در مراسم خواستگاری

اولین مرحله از ازدواج مراسمات خواستگاری است که ممکن سات از یک تا چند جلسه طول بکشد . اگر دختر و پسر و خانواده ها از قبل با هم آشنا باشند که معمولا جلسات خواستگاری به یک یا دو جلسه ختم میشود . اگر فقط دختر و پسر آشنا باشند و قرار باشد تا خانواده ها با هم آشنا شوند تعداد جلسات مراسم خواستگاری بیشتر میشود و اگر به طور کلی خواستگاری و آشنایی به صورت سنتی باشد که خوب طبیعی است تعداد جلسات خواستگاری بیشتر باشد و فاصله اولین جلسه خواستگاری تا مراسم بله برون نیز زیاد باشد . از آن جایی که این مطلب درباره وظایف خانواده داماد در مراسم عروسی است میخواهیم ببینیم که وظایف خانواده داماد در مراسم خواستگاری چه چیز هایی است .

از اولین وظایف خانواده داماد این است که کاملا آراسته به منزل عروس خانم بروند و هر جلسه هم که جلسات خواستگاری طول بکشد باز هم بردن گل و شیرینی را فراموش نکنید . حال میتوانید هر دفعه تنوع بدهید و یک بار اگر دسته گل و شیرینی تر بردید دفعه بعد سبد گل و شیرینی خشک ببرید و دفعه بعدی باکس گل و کیک ببرید و به همین صورت هر دفعه با گل و شیرینی به سبک جدیدی بروید . از دیگر وظایف خانواده داماد و در واقع مهم ترین و اصلی ترین وظیفه ای که بر گردن آن هاست تحقیقات در مورد عروس خانم و خانواده اوست که باید پیش از اولین جلسه خواستگاری انجام شود و اگر خانواده دختر و خودش مورد تایید نبود اصلا جلسات خواستگاری تشکیل نشود .

وظیفه دیگری که در جلسه خواستگاری بر عهده خانواده داماد است صحبت درباره محل زندگی ، تعهداتی که گردن میگیرند ، مهریه و شیربها و میزان طلایی که قرار است برای عروس خانم بخرند ، کالاهایی که خریدشان بر عهده خانواده داماد است و … است . علاوه بر آن خانواده داماد در آخرین جلسات خواستگاری باید تاریخ عقد و عروسی را با مشورت با خانواده عروس تعیین کنند تا خانواده عروس هم برای خرید جهیزیه و کار هایی که دارند یک تاریخ معین شده داشته باشند . وظایف خانواده داماد در مراسم خواستگاری چیز هایی جز موارد گفته شده نیست پس در ادامه به بررسی وظایف خانواده داماد در مراسم بله برون خواهیم پرداخت .

وظایف خانواده داماد در مراسم بله برون

از نظر من در میان مراسمات مختلف که در فرایند ازدواج وجود دارد ، مراسم بله برون از همه مهم تر است . چون در این مراسم اقوام و آشنایان عروس و داماد برای اولین بار با یکدیگر رو به رو میشوند تا با هم آشنا شوند . شاید اصلا تا ماه ها و یا تا زمان عروسی همدیگر را نبینند اما همان اولین برخورد تاثیر بسزایی در شکل گیری یک تفکر درست در مورد دو خانواده وجود دارد . به نسبت مراسمات خواستگاری ، جشن بله برون مجلل تر برگزار میشود و وظایف بیشتری هم بر عهده خانواده عروس و داماد است . البته وظایفی که در مراسم بله برون بر عهده خانواده داماد است اصلا قابل مقایسه با وظایف خانواده داماد در مراسم عروسی نیست اما در مقایسه با مراسم خواستگاری وظیفه بیشتری بر عهده دارند .

به طور کلی جشن بله برون از گذشته در منزل پدر عروس برگزار میشد مگر اینکه منرل آن ها کوچک باشد و گنجایش تعداد مهمان های دو خانواده را نداشته باشد که در این صورت در یک سالن یا منزل شخص دیگری برگزار میشود . وظایف خانواده داماد در مراسم بله برون شامل موارد زیر است :

  • خرید یک قواره پارچه چادر سفید
  • خرید حلقه نشان
  • تهیه یک لباس مجلسی یا یک قواره پارچه مجلسی
  • یک عدد شال سفید
  • خرید گل و شیرینی
  • تهیه کیک بله برون به تعداد نفرات
  • آوردن کله قند و تیشه برای رسم قند شکنی
  • خرید نبات تزئین شده
  • تهیه دفتر بله برون برای نوشتن قباله عروس خانم
  • تهیه یک جلد قرآن سفید و زیبا
  • اگر مراسم عقد نزدیک است کله قند و پارچه بالای سر برای مراسم عقد
  • شکلات و میوه و آجیل برای پذیرایی از مهمان های عروس خانم

تمام مواردی که در بالا گفتیم مواردی بود که خانواده داماد باید میخرید و به نوعی هزینه آن ها بر عهده خانواده داماد بود اما وظایف دیگری هم در مراسم بله برون بر عهده خانواده داماد است . خانواده داماد وظیفه دارند پیش از مراسم بله برون تعداد مهمان های خود را به خانواده عروس اطلاع دهند تا اگر در منزل آن ها جا کم بود به فکر تهیه یک جای دیگر باشند . همچنین خانواده داماد وظیفه دارند که لوازم پذیرایی از تمام مهمانان مراسم بله برون را بر عهده بگیرند به همین جهت است که برای تهیه کیک و میوه و شیرینی و آجیل و شکلات به میزان کافی باید پیش از مهمانی تعداد مهمان های خانواده عروس را هم از آن ها آمار بگیرید .

در مراسم بله برون تمام توافقات بین خانواده عروس و داماد در دفتر بله برون نوشته میشود و توسط بزرگان فامیل امضا میشود تا گواهی باشد بر شاهد بودن افراد بر این قباله تا در روز عقد دقیقا همین موارد به سند ازدواج انتقال یابد . تهیه لباس ، کفش و آرایشگاه عروس خانم در روز بله برون بر عهده خانواده داماد نیست . وظیفه دیگری که بر عهده خانواده داماد است ، این است که باید از پیش و با توافق خانواده دختر یک میزان مهریه برای دوران نامزدی و پیش از جاری شدن صیغه محرمیت در نظر داشته باشند و آن مهریه را هم که میتواند پول یا یک سکه یا قطعه ای طلا باشد را در مراسم به همراه داشته باشند تا در هنگام جاری شدن خطبه عقد موقت به عروس خانم داده شود . حال در ادامه به وظایف خانواده داماد در مراسم نامزدی خواهیم پرداخت .

وظایف خانواده داماد در مراسم نامزدی

البته که جشن نامزدی مدت هاست که در اکثر خانواده های ایرانی منسوخ شده است اما برخی از خانواده ها هنوز هم مانند گذشته تمایل به برگزاری جشن نامزدی دارند . در گذشته بله برون به سبک امروزی برگزار نمیشد که در واقع جشن بزرگ باشد بلکه در یک مهمانی معروف به بله برون یا در شهر های شمالی معروف به مراسم مردانه و یا حرف تمام کنی که فقط هم بزرگتر های فامیل حظور داشتند ، در مورد زندگی دو جوان صحبت و تصمیم گیری میکردند و پس از آن هم مراسم عقد بود و تمام تا زمانی که جشن نامزدی بعد از عقد برگزار میشد . اما الان که مراسم بله برون مانند یک جشن مجلل و بزرگ برگزار میشود به نوعی خودش نامزدی است و دیگر نیاز به جشن جدا ندارد . حال بیایید نگاهی هم به وظایف خانواده داماد در مراسم نامزدی بپردازیم .

مراسم نامزدی اگر بخواهد مانند قدیم برگزار شود به نوعی ترکیب مراسم بله برون امروزی با مراسم عقد است . اگر خانواده عروس مراسم بله برون را برگزار کند و جشن عقد هم بخواهد بگیرد دیگر برگزاری مراسم نامزدی بر عهده خانواده داماد است اما اگر خانواده عروس هیچ مراسمی را نگرفته باشند مراسم نامزدی برگزاریش بر عهده خانواده است . البته همه این ها یک سری توافقات است که باید بین خانواده ها نظم و نظام داده شود تا خدایی نکرده ناراحتی پیش نیاید . پیش از این که بخواهیم به وظایف خانواده داماد در مراسم عروسی بپردازیم ، وظایف خانواده داماد در مراسم نامزدی را بررسی خواهیم کرد . وظایف خانواده داماد را با توجه به این که خانواده عروس مراسم بله برون را برگزار کرده باشد یا نه خواهیم گفت .

  • لباس عروس در مراسم بله برون بر عهده خانواده داماد است . حال اگر پارچه گیپوری و یا لباس مجلسی که در مراسم بله برون برده بودید خوب بود همان لباس مجلس نامزدی است .
  • خرید کیف و کفش برای لباس نامزدی عروس خانم از وظایف خانواده داماد در مراسم نامزدی است .
  • آرایشگاه عروس خانم نیز بر عهده خانواده داماد و از وظایف این خانواده است .
  • اگر خانواده عروس خانم در مراسم بله برون از شما با شام پذیرایی کردند بهتر است شام مراسم نامزدی را خانواده داماد بر عهده بگیرند .
  • اگر خانواده عروس خانم شام م مراسم نامزدی را از قبل سفارش داده شند ، بهتر است تهیه میوه و شیرینی جشن را شما بر عهده بگیرید .
  • مانند بله برون و جشن عقد تهیه کیک نامزدی هم بر عهده خانواده داماد است .
  • اگر عروس تمایل به داشتن دسته گل داشت دسته گل نامزدی هم بر عهده خانواده داماد است .
  • هماهنگی با گروه جاز و فیلم بردار هم بر عهده خانواده داماد است .

از تمام این موارد که بگذریم مهم ترین وظیفه خانواده داماد در این مراسم احترام به عروس خانم و خانواده اوست و این که عروس را به بهترین شکل ممکن به خانواده خود معرفی کنند چون اصلا فلسفه جشن نامزدی همین است که عروس به خانواده داماد معرفی شود و داماد به خانواده عروس و همچنین این که خانواده ها با هم آشنا شوند و نامزدی این زوج جوان به طور رسمی در میان خانواده ها اعلام شود .

نیم ست طلا 18 عیار زنانه کد N103

قابل استفاده برای : بانوان

عیار زنجیر کالا : ۱۸ عیار

طول زنجیر : ۴۰ سانتی‌متر

شکل زنجیر : حلقه‌ای

پیراهن زنانه مدل عروس تمام شاین

طرح : طرح‌دار

قد : ماکسی

یقه : قایقی

آستین : سه ربع

پیراهن زنانه مدل Eyeful 2021

طرح : طرح‌دار

قد : ماکسی

آستین : کوتاه

یقه : گرد

پیراهن زنانه مدل Romantic Style

طرح : طرح‌دار

قد : ماکسی

یقه : گرد

آستین : کوتاه

کفش زنانه مدل مجلسی کد 301

نحوه بسته شدن کفش : ساده

ارتفاع پاشنه : ده سانتی‌متر

مدل پاشنه : باریک

مورد استفاده : اداری و رسمی، مهمانی

کفش زنانه مدل مجلسی مروارید

نحوه بسته شدن کفش : ساده

ارتفاع پاشنه : پنج سانتی‌متر

مدل پاشنه : باریک

مورد استفاده: مهمانی

ادکلن زنانه مولکول ویورک مدل کوکو چنل حجم 200 میلی

کشور مبدا برند : فرانسه

سال معرفی : ۲۰۰۱

شماره مجوز : ۵۶/ظ/۱۱۷۲۴

عطرساز : ژاک پولجه

ادو پرفیوم زنانه ولنتینو مدل Valentina Myrrh Assoluto

حجم : ۸۰ میلی‌لیتر

کشور مبدا برند : ایتالیا

سال معرفی : ۲۰۱۶

شماره مجوز : ۱۱۸۴۹۸۱۲۰۰۲۳۱۶۹۶

کیف لوازم آرایش زنانه گلدکینگ مدل 1800065 - A2651

جنس : چرم مصنوعی ،PVC (پلی وینیل کلراید)

نحوه بسته شدن کیف و کوله : قفل

ابعاد : ۳۳x۲۰x۲۷.۵ سانتی‌متر

جزئیات : – بدنه مقاوم – دارای فضا جهت اقلام ریز

چمدان ساکسولاین مدل BUTTERFLY کد 1451 - 700720

جنس : پلی‌کربنات

قفل : قفل TSA

تعداد دسته : سه عدد

تعداد چرخ : چهار عدد

وظایف خانواده داماد در مراسم عقد

بعد از بله برون مراسم عقد در میان مراسمات ازدواج از همه مهم تر مراسم عقد و پس از آن نیز مراسم عروسی است . مراسم عقد معمولا به دو شکل برگزار میشود . یاجشن عقد گرفته میشود و یا در محظر خانه با وجود خانواده دختر و پسر صیغه عقد میان دختر و پسر جاری خواهد شد . در هر مدل وظایف خانواده داماد در مراسم عقد متفاوت است . برخی از خانواده ها هم هستند که ابتدا به یک محظر میروند تا عقد زوج جوان جاری شود و پس از آن برای برگزاری جشن عقد به تالار میروند . اما در حالت کلی وظایف خانواده داماد در مراسم عقد کمتر از وظایف خانواده داماد در مراسم عروسی نیست و باید در انجام این وظایف دقت شود تا همه چیز به بهترین شکل ممکن پیش رود . به طور کامل و دقیق وظایف خانواده داماد در مراسم عقد به شرح زیر است :

  • اولین وظیفه ای که خانواده داماد بر عهده دارد تهیه حلقه برای عروس خانم است .
  • خرید ساعت ست نیز بر عهده خانواده عروس و داماد است که ساعت عروس خانم را خانواده داماد و ساعت آقای داماد را خانواده عروس خانم بر عهده میگیرند .
  • خرید لباس مراسم عقد و کیف و کفش عروس خانم نیز بر عهده خانواده داماد و از وظایف آن هاست .
  • تهیه دسته گل عروس و آراستن ماشین عروس نیز از وظایف خانواده داماد است .
  • تهیه زیر لفظی برای عروس از دیگر وظایف مهم خانواده داماد است که باید پیش از مراسم عقد انجام شود .
  • هزینه آرایشگاه عروس خانم نیز بر عهده خانواده داماد است .
  • رزرو محظر و هزینه عاقد و پذیرایی در محظر خانه نیز از وظایفی است که بر عهده خانواده آقای داماد هست و باید انجام شود .
  • فیلمبردار و عکاس مراسم عقد تا درون محظر وظیفه خانواده داماد است اما برای تالار و جشن عقد خانواده عروس باید هزینه آن را پرداخت کنند .

البته لازم به ذکر است که به طور کلی تمام موارد در جشن و مراسمات ازدواج توافقی است و ممکن است با صحبت و گفت و گو همه چیز حل شود و نیاز به انجام یک سری کار ها به طور کلی نباشد . مثلا اگر قرار نیست به طور کلی مراسم عقدی برگزار شود و قرار است که پس از جشن بله برون و بعد از گذشت مدتی یکمرتبه مراسم عقد و عروسی با هم برگزار شود ، خانواده عروس و داماد میتوانند با کمک هم این مراسم را مدیریت کنند . یا هزینه های مراسم را به طور کلی با یکدیگر نصف کنند و یا این که بخشی از هزینه هارا خانواده عروس و برخی را نیز خانواده داماد بر عهده بگیرند .

ست برس آرایش گلدن فیشر مدل 21022

مدل : 21022

رنگ : مشکی 

مناسب برای : ابرو و مژه

سایر مشخصات : برس خط چشم برس سایه برس 

رژ لب جامد این لی مدل Night Angel شماره 610

وزن : ۴ گرم

شماره رنگ : ۶۱۰

شماره مجو: ۲۱۶۲۳۱۲۰۳۷۴۰۰۰۴۰

سایر مشخصات : – پایه رنگ: قرمز آلویی

رژگونه مایع شگلم مدل Bloom شماره 94

برند : شگلم

مناسب : رژگونه

شماره : 94

شماره رنگ : Love Cake

ریمل حجم دهنده این لی مدل Intense

شماره مجوز : ۶۲۶۰۳۷۴۰۲۶۳۲۵

ترکیبات : بدون پارابن

صادر کننده مجوز : سازمان غذا و دارو

حجم : ۱۰ میلی‌لیتر

ست مانیکور کد 01 بسته 6 عددی

کد : 01

کد : 01

نوع : دور گیر ناخن

نوع عملکرد : دستی

ست لیف حمام بایودروگا مدل S بسته سه عددی

کد : 01

ابعاد : ۲۰x۶x۱۲ سانتی‌متر

وزن بسته‌بندی : ۷۹ گرم

جنس : الیاف طبیعی

ست لیف حمام مدل گل مجموعه چهار عددی

تعداد : 7

مدل : گل 

ابعاد : ۴۰x۱۴x۱ سانتی‌متر

همراه :  بند

حوله پالتویی نارسیس مدل Sara سایز 115

تعداد تکه : یک تکه

جنس : پنبه

سایز : متوسط

همراه با : جیب

خط چشم هندیان مدل رنگی کد 087 مجموعه 12 عددی

قابلیت‌های ابزار : ضد آلرژی

قابلیت‌های دوام : ماندگاری

جلوه رنگ : مات

حجم : ۵ میلی‌لیتر

سایه چشم آرت‌اسکین مدل chip n dale

مناسب برای : سایه چشم

کشور مبدا برند: ایران

سایر توضیحات : با کیفیت ترین مدل سایه ارت اسکین

.تعداد رنگ : چند رنگ

وظایف خانواده داماد در جشن حنابندان

جشن حنابندان یا خنچه برون یکی دیگر از مراسماتی است که یکی دو شب قبل از مراسم عروسی اصلی برگزار میشود . البته این مراسم در بسیاری از خانواده ها دیگر اجرا نمیشود اما هستند خانواده هایی که هنوز هم بر روی برگزاری این جشن پافشاری میکنند . در این جشن که معمولا توسط خانواده عروس برگزار میشد ، خانواده داماد با اقوامشان به همراه طبق هایی از وسایل به خانه عروس خانم می آمدند تا هم هدایا را به عروس تقدیم کنند و هم جشن و پایکوبی کنند . لیست تمام وسایلی که باید در شب حنابندان برای عروس خود ببرید را در زیر به شما معرفی خواهیم کرد . از مهم ترین وظایف خانواده داماد در جشن حنابندان میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

  • بردن لباس عروس به همراه کفش و کیف و تور عروس که از قبل تهیه کرده اید .
  • بردن یک ست کامل لباس مجلسی شامل پیراهن مجلسی ، کیف و کفش مجلسی ، مانتو و شال و شلوار مجلسی برای عروس خانم به صورت تزئین شده .
  • تهیه یک ست لباس دم دستی برای عروس خانم شامل کیف و کفش روزانه ، مانتو و شلوار ، شال یا روسری .
  • تهیه یک ست کامل لباس ورزشی که میتواند شامل کاپشن شلوار ورزشی باشد و یا لباس ورزشی سالنی به همراه کفش و کلاه ورزشی .
  • خرید چند دست لباس زیر به همراه لباس خواب از دیگر وظایفی است که بر عهده خانواده داماد است .
  • خرید یک چمدان برای عروس خانم که برخی از وسایل خنچه برون را درون آن بگذارند از دیگر وظایفی است که بر عهده خانواده داماد است . معمولا چمدان بزرگتر را خانواده داماد برای عروس میخرد و چمدان سایز متوسط را خانواده عروس برای داماد تهیه میکند .
  • سرویس طلایی که از قبل برای عروس خانم تهیه کرده اید را در شب حنابندان به صورت تزئین شده باید برای عروس خانم ببرید تا در فردای مراسم حنابندان که مراسم عروسی برگزار میشود از آن استفاده کند .
  • حتما چند عدد شومیز و بلیز برای استفاده در مهمانی و چند عدد هم لباس راحتی برای درون خانه برای عروس خانم تهیه کنید تا در شب حنابندان برای عروس خانم ببرید .
  • در صورت تمایل میتوانید چند عدد صندل و کفش روفرشی هم برای عروس خانم خریداری کنید .
  • از دیگر وظایف خانواده داماد در مراسم حنابندان تهیه یک ست کامل لوازم آرایشی است که به همراه لوازم بهداشتی و لوازم حمام و یک پک خوشبو کننده برای عروس خود در شب حنابندان ببرید .
  • شما میتوانید یک پک آرایش ناخن که شامل چند عدد لاک و مر ناخن و ابزار مانیکور ناخن است را نیز به همراه کرم مرطوب کننده و دیگر ابزار های آرایش ناخن خریداری کنید تا در شب حنابندان برای عروس خود ببرید .
  • تهیه شیرینی و شکلات و گل را برای این شب فراموش نکنید . این شیرینی و شکلات برای پذیرایی از مهمان ها نیست بلکه برای این است که در فریزر عروس و داماد قرار بگیرد تا اگر کسی برای دیدن جهاز عروس خانم آمد بتوانند از آن ها پذیرایی کنند .
  • تهیه ست نماز که شامل جا نماز و سجاده و مهر و تسبیح و قران و مفاتیح و چادر رنگی است از دیگر وظایفی است که باید انجام دهید .
  • حتما ست حمام و حوله را فراموش نکنید . لوازم شوینده نیز از وسایلی است که باید درون این پک جای بگیرند .
  • از دیگر وظایف خانواده داماد در مراسم عروسی این است که سشوار و اتو مو و چند مدل برس و شانه و در صورت لزوم بابلیس برای عروس خانم خود خریداری کنند تا در چمدان عروس خانم که قرار است شب حنابندان برده شود بگذارید .
  • لباس و آرایشگاه حنابندان بر عهده خانواده عروس خانم است اما شما میتوانید به جای خرید لباس مجلسی بر روی خرید های حنابندان از قبل یک لباس مجلسی برای او بخرید تا در شب حنابندان به تن کند .

تمام مواردی که در لیست بالا برای شما عنوان کردیم در صورت لزوم میتوانند حذف شوند و یا با توافق طرفین کلا خریداری نشود . مثلا اگر خود عروس خانم سشوار و اتو مو داشت دیگر نیازی به خرید این لوازم نیست و یا برخی از موارد تنها برای این خریداری میشود که قرار است خنچه برده شود اما اگر قرار نیست خنچه برون داشته باشید میتوانید خیلی از موارد را حذف و یا به آن اضافه کنید . شما چه موارد دیگری را در جشن حنابندان برای عروس میبرید که در این لیست ما به آن اشاره ای نکردیم ؟

وظایف خانواده داماد در مراسم عروسی

حال که تمام مراسم را بررسی کردیم و وظیفه خانواده داماد در هر مراسم را به تفکیک گفتیم ، زمان آن فرا رسیده است که به مراسم عروسی بپردازیم و وظایف خانواده داماد در مراسم عروسی را بررسی کنیم . به طور کلی برگزاری مراسم عروسی بر عهده خانواده داماد است پس تمام وظیفه ها هم به طور کلی خانواده داماد بر عهده دارد . منظور کارهای مراسم عروسی است وگرنه همه میدانیم که لباس داماد برای مراسم و یک سری هزینه های دیگر بر عهده خانواده عروس است اما کل مراسم عروسی را خانواده داماد گردن میگیرد و خود به تنهایی تمام هزینه های آن را باید پرداخت کند . اگر به طور دقیقی میخواهید بدانید که وظایف خانواده داماد در مراسم عروسی چه چیزهایی است حتما لیست زیر را مطالعه کنید :

  • اولین وظیفه ای که در برگزاری مراسم عروسی بر عهده خانواده داماد است تعیین و رزرو باغ یا تالاری است که مراسم عروسی میخواهد در آن برگزار شود .
  • پس از آن باید به سراغ وظایف دیگر خود یعنی رزرو دیجی یا جاز مراسم کنند که برای شور و حال مراسم از همه واجب تر است .
  • وظیفه بعدی که بر عهده خانواده داماد است تعیین گروه فیلمبرداری و عکس برداری و بستن قرارداد با آن آتلیه است .
  • وظیفه دیگر این است که از یک آرایشگاه خوب برای شب عروسی عروس خانم نوبت بگیرند . و همچنین این که هزینه آرایشگاه عروس حال شامل هر چیزی که باشد با خانواده داماد است . درست کردن و دیزاین ناخن ها ، رنگ مو ، پاکسازی پوست و اصلاح صورت و بدن و حتی لنز نیز بر عهده خانواده داماد است .
  • لباسی که عروس میخواهد در شب عروسی به تن کند باید توسط خانواده داماد تهیه شود و این یکی دیگر از وظایفی است که باید خانواده داماد انجام دهد .
  • خرید سرویس طلا برای عروس خانم نیز از دیگر وظایفی است که بر عهده خانواده داماد است و با توجه به موقعیت مالی و بودجه ای که میتوانند برای این کار هزینه کنند باید برای عروس خریده شود .
  • وظیفه بعدی که خانواده داماد برای شب عروسی باید از قبل تدارک ببیند سفارش دسته گل عروس ، ماشین عروس ، جایگاه عروس و داماد و گل آرایی مراسم عروسی است که حتما باید توسط یک دیزاینر و گل آرا خوب انجام شود .
  • نورپردازی مراسم از مهم ترین کارهایی است که برای کیفیت بهتر فیلم و عکس های مراسم حتما باید انجام شود و این کار نیز از جمله وظایف خانواده داماد است .
  • اگر تمایل به اجرای آتش بازی و مه سنگین و حباب برای رقص خود دارید باید به گروه های متخصص در این زمینه مراجعه کنید که این کار نیز به همراه استیج پیست رقص از وظایف خانواده داماد در مراسم عروسی است .
  • تهیه میوه و شیرینی مراسم و همچنین دسر و سالاد و نوشیدنی از وظایف دیگر خانواده داماد است که باید علاوه بر پذیرایی شام انجام شود . در شهر های شمالی کشور که رسم بر این است آخر شب عروسی با کاچی و آجیل پذیرایی شود نیز تهیه این موارد به جز کاچی که توسط مادر عروس تهیه میشود با خانواده داماد است .
  • اگر تمایل دارید که در مراسم عروسی فرزند شما کیک نیز وجود داشته باشد و مراسم برش کیک و رقص چاقو نیز انجام شود توجه داشته باشید که همه این ها بر عهده خانواده داماد است .
  • تهیه کارت عروسی نیز از دیگر وظایفی است که باید خانواده داماد گردن بگیرد .

تمام مواردی که در بالا گفته شد بر عهده خانواده داماد است اما اگر تعداد مهمان های خانواده عروس بیشتر از چیزی است که خانواده داماد در نظر دارد یا باید هزینه مهمان های خود را به صورت جداگانه پرداخت کند و یا به این صورت است که هزینه های بخشی از مراسم را مثلا خرید لباس و کفش عروس را خود خانواده عروس بر عهده بگیرند . برخی از این هزینه ها اصلا ضروری نیست و میتواند حذف شود . البته پیشنهاد ما این است که به طور کلی از همان ابتدای کار خانواده عروس و داماد با هم صحبت کنند و هر دو خانواده بودجه ای مشخص و مساوری را وسط بگذارند و برای عروس و داماد خانه و لوازم جهیزیه را آماده کنند و با مابقی آن مراسم عروسی را راه بیاندازند . آن زمان کم و کسری ها را خود عروس و داماد با درامد خود میتوانند انجام دهند . این عادلانه ترین سبک عروسی گرفتن است .

حلقه و پشت حلقه طلا 18 عیار جواهری سون مدل 2291،2292

قطر کالا : ۱۷ میلیمتر میلی‌متر

رنگ نگین : بی رنگ

رنگ سنگ : بی رنگ

جنس سنگ : الماس طبیعی با تراش برلیان

ست حلقه و پشت حلقه طلا 18 عیار زنانه مایا ماهک

تعداد : دو عدد

عیار : عیار ۱۸

قطر کالا : ۱۸ میلی‌متر

رنگ نگین : سفید

دسته گل مصنوعی مدل پیونی و رز 0012

ابعاد :۳۲x۲۳x۳۲ سانتی‌متر

وزن : ۹۰۰ گرم

جنس : پارچه

امکانات ظاهری : طرح‌دار

دسته گل مصنوعی مدل عروس

مدل : عروس

ابعاد :۲۰x۲۰x۲۹ سانتی‌متر

وزن : ۱۶۰ گرم

جنس : پارچه

تاج عروس کد 49

رنگ : سفید

مدل : تاج عروس

جنس : فلز

جزئیات : لطفا در هنگام خرید

تاج عروس زنانه مدل 001024

جنس : برنج  ، مس

جزئیات : ارتفاع تاج : ۸cm

کد کالای محصول : ۰۰۱۰۲۴

کشور تولید کننده : ایران

جانماز مدل عروس طرح ابریشم

طرح : ابریشم

ابعاد : ۱۰۰x۶۵x۱ سانتی‌متر

وزن : ۱۰۰ گرم

سایر مشخصات : جانماز سه تکه جنس ابریشم مصنوعی

سجاده و جانماز مدل سنتی کد 11

مدل : سنتی

ابعاد : ۱۱۰x۷۰x۱ سانتی‌متر

وزن : ۵۰۰ گرم

سایر مشخصات : جانماز چهارتکه شامل سجاده ۷۰x۱۱۰

نیم ست طلا 18 عیار زنانه مدل تراش کد 03

اقلام ست: دستبند :گردنبند ، گوشواره

قابل استفاده برای : بانوان ، دختران

عیار زنجیر کالا : ۱۸ عیار

ست : نیم ست

وظایف خانواده داماد در مراسم پاتختی

مراسم پاتختی که مدت هاست منسوخ شده است و دیگر برگزار نمیشود . البته مراسم نامزدی و حنابندان را هم خیلی از خانواده ها دیگر برگزار نمیکنند اما مراسم پاتختی به طور کلی از آن مراسم هایی است که دیگر در هیچ خانواده ای برگزار نمیشود . در گذشته رسم بر این بود که فردای عروسی عروس به آرایشگاه میرفت و یک لباس که توسط مادر داماد خریداری شده بود را بر تن میکرد و این مراسم یا در خانه مادر داماد و یا در خانه خود عروس و داماد برگزار میشد . در این مراسم فقط خانم ها حظور پیدا میکردند تا هم هدیه خود را به مادر داماد تقدیم کنند و هم این که به رقص و پایکوبی و شادی بپردازند . پذیرایی این مراسم هم بر عهده مادر داماد بود که خوب از مراسم عروسی شب قبل کلی لوازم خوراکی باقی میماند که با آن ها پذیرایی روز پا تختی انجام شود .

به طور کلی اگر قرار باشد تمام رسم و رسومات ازدواج که سال ها پیش انجام میشد را ما هم برگزار کنیم از زمان بله برون تا زمان عروسی هر روز باید جشن بگیریم . اصلا جشن گرفتن و شادی کردن و دور هم جمع شدن بد نیست اما اگر قرار باشد این دور هم جمع شدن های گذشته در این روز ها که گرانی ها بیداد میکند انجام شود فقط بیش از صد ملیون هزینه برگزاری این مراسمات میشود . امروزه تنها مراماتی که روی آن تاکید میشود و اکثر خانواده ها آن را برگزار میکنند ، مراسم بله برون ، عقد و عروسی است . از دیگر مراسماتی که تا سال ها قبل انجام میشد اما اکنون دیگر به آن توجهی نمیشود میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

  • مراسم بند اندازی عروس
  • مراسم حمام دامادی
  • مراسم حمام عروسی
  • مراسم برش چادر عروس
  • مراسم دوختن رختخواب عروس
  • مراسم جهاز برون
  • مراسم جهاز تماشا
  • مراسم شیر بره
امتیاز مطلبpost
پیشنهاد میکنیم این مقالات را هم بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *