وظایف خانواده عروس در بله برون + هدیه به داماد

اسفند 14, 1401
بلاگ
وظایف خانواده عروس در بله برون

پس از این که مراسمات خواستگاری به خوبی و خوشی تمام شد اکنون زمان برگزاری مراسم شیرین بله برون است که برگزاری آن بر عهده خانواده عروس است . اما این که وظایف خانواده عروس در بله برون چیست خودش نکته مهمی است که خیلی از افراد اصلا از آن اطلاعی ندارند و نمیدانند که باید در مراسم بله برون چه کار هایی انجام شود . هدف از این مطلب آشنایی خانواده ها با مراسم بله برون و وظایفی که دارند است . رد این مطلب به وظایف خانواده عروس در مراسم بله برون خواهیم پرداخت و هدیه خانواده عروس به داماد در مراسم بله برون را نیز خواهیم گفت اما در آینده حتما در مورد وظایف خانواده داماد در مراسم بله برون و لوازمی که باید برای عروس خانم به عنوان هدیه بیاورند صحبت خواهیم کرد . پس اگر دختر دم بخت دارید حتما در این مطلب همراه ما باشد .

در رابطه با رسوم مختلف مراسم ازدواج میتوانید مطالب دیگر وبسایت ما که در این زمینه نوشته شده اند را مطالعه کنید . مطالبی نظیر لیست لوازم آرایشی عروس ، لیست خرید چمدان عروس و داماد ، عیدی برای عروس چی میبرن و …

وظایف خانواده عروس در مراسم بله برون

یکی از سنت های دیرینه ایرانیان بعد از برگزاری مراسمات خواستگاری و آشنایی عروس و داماد با یکدیگر مراسم بله برون است که در قدیم اهمیت آن حتی از مراسم عقد هم بالاتر بود به این جهت که در مراسم بله برون بستگان خانواده عروس و داماد با یکدیگر آشنا میشدند اما اخیرا کمی مقدمات مراسم بله برون و کار هایی که در این مراسم انجام میشود تغییر کرده است و به همین جهت ممکن است خیلی از خانواده ها با وظایف خود آشنا نباشند . به طور کلی مراسم بله برون توسط خانواده دختر برگزار میشود به همین جهت بیشتر وظایف در این مراسم بر عهده خانواده عروس است و خانواده داماد در واقع مهمان خانواده عروس در این شب محسوب میشوند . وظایف خانواده عروس در بله برون را به طور کامل در ادامه بررسی خواهیم کرد .

تعیین مکان برگزاری مراسم بله برون

مانند جلسات خواستگاری مراسم بله برون هم در منزل عروس خانم برگزار میشود اما اگر منزل شما کوچک است و قابلیت پذیرایی از همه مهمان هایی که شما و خانواده داماد در نظر دارید را ندارید بهتر است در یک سالن کوچک یا خانه یکی از بستگان خود مراسم بله برون را برگزار کنید . تعین مکان برگزاری مراسم بله برون یکی از اصلی ترین وظایف خانواده عروس در مراسم بله برون محسوب میشود . اما باید حتما به این نکته توجه داشته باشید مکانی که میخواهید مراسم بله برون را در آن برگزار کنید به قدری بزرگ باشد که گنجایش گنجاندن مهمان های شما را در خود داشته باشد بدون این که مجبور باشند در سختی بنشینند و یا مجبور باشند بر روی زمین بنشینند .

وظایف خانواده عروس در بله برون

دیزاین مراسم بله برون

یکی دیگر از وظایف خانواده عروس در مراسم بله برون دیزاین محیط است . البته این مورد دلبخواه است و بیشتر بستگی به مکانی دارد که شما میخواهید مراسم بله برون را در آن برگزار کنید . اگر مکان شما به نوعی مثل یک سالن یا تالار است چه بهتر که با گل آرای یا نورپردازی های زیبا و شکیل محیط مراسم خود را دیزاین کنید . البته اگر در منزل هم مراسم بله برون را میخواهید برگزار کنید اگر در مورد هزینه های آن مشکلی ندارید میتوانید گروه های دیزاینری که در همه شهر ها وجود دارند را برای آراستن منزل خود به خصوص جایگاه عروس و داماد رزرو کنید .

پذیرایی مراسم بله برون

پذیرایی مراسم بله برون بر عهده خانواده عروس است و میتوان گفت اصلی ترینه وظیفه خانواده عروس در مراسم بله برون هم همین است . حال این که بخواهید چه چیزی در مراسم بله برون پذیرایی کنید بر عهده خودتان است . به طور معمول شیرینی و چای و شکلات و میوه از مرسوم ترین لوازم پذیرایی در مراسم بله برون و تمام مراسمات و مهمانی ها محسوب میشود . حال اگر مراسم شما در فصل تابستان است میتوانید از مهمان های خود به جای چای با شربت پذیرایی کند و همچنین بستنی و سالاد میوه هم میتواند گزینه مناسبی باشد . علاوه بر تمام این ها در برخی از شهر های ایران به خصوص در شهر های شمالی کشورمان سرو آجیل هم جزو لوازم پذیرایی اصلی در مراسم بله برون محسوب میشود که توسط خانواده داماد برای خانواده عروس آورده میشود .

به طور معمول کیکی هم که توسط خانواده داماد آورده شده است اگر به اندازه ای بزرگ باشد که کفاف پذیرایی از مهمان ها را بدهد در مراسم پذیرایی می شود . معمولا پذیرایی اصلی مراسم بله برون همین موارد است حال یک خانواده دوست دارد دسر به اقلام پذیرایی اضافه میکند یک خانواده دوست دارد در مراسم بله برون شام بدهد و خانواده دیگی تصمیم میگیرد سرو فینگر فود داشته باشد . این که چه چیزی علاوه بر موارد مرسوم بخواهید در مراسم بله برون پذیرایی کنید دیگر بستگی به رسم و رسومات منطقه ای و سلیقه شخصی خودتان دارد و دیگر جزو وظایف خانواده عروس در بله برون محسوب نمیشود .

وظایف خانواده عروس در بله برون

آماده سازی میز بله برون

یکی دیگر از وظایف خانواده عروس در مراسم بله برون آماده سازی میز بله برون است . به طول معمول و بر اساس رسوم از طرف خانواده داماد هدایای فراوانی برای عروس خانم و خانواده او آورده میشود که بهتر است برای احترام به خانواده داماد جایگاه ویژه و زیبایی برای گذاشتن هدایای آن ها آماده کنید . حال این جایگاه میتوان به صورت جدا دیزاین شود یا همراه همان میزی باشد که عروس و داماد میخواهند در آن جایگاه قرار بگیرند . این دیگر بستگی به مکان شما و نظر دیزاینر دارد .

جایگاه عروس و داماد برای بله برون

از دیگر وظایف خانواده عروس برای مراسم بله برون میتوان به آماده کردن جایگاه عروس و داماد برای بله برون اشاره کرد . همانطور که در مراسمات عقد و عروسی برای عروس و داماد جایگاه ویژه ای در نظر گرفته میشود برای بله برون هم نیاز است عروس و داماد یک جایگاه مشخص و دیزاین شده داشته باشند تا هم برای عکاسی مناسب باشد و هم این که در تمام طول مراسم به دنبال جا برای خودشان نگردند . میتوانید کل دیزاین محیط و مکانی که میخواهید برای بله برون تزئین کنید و همچنین میزی که میخواهید برای هدایا خانواده داماد تزئین کنید را محدود به جایگاه عروس و داماد بکنید و فقط جایگاه عروس و داماد را به نحوی تزئین کنید که برای همه این کار ها مناسب باشد .

وظایف خانواده عروس در بله برون

شمش طلا 24 عیار ایران شمش طرح سیمرغ کد SN1429

کشور تولید کننده : ایران

طلا : 24 عیار

جنس : طلا

عیار : عیار ۹۹۵

کیف پول مدل چند کاره

کشور مبدا برند : ایران

جنس  : چرم مصنوعی

نحوه بسته شدن کیف و کوله : مگنت

ابعاد : ۱۸x۹ سانتی‌متر

کیف رودوشی مردانه مدل BR-255

جنس : چرم مصنوعی

نحوه بسته شدن کیف و کوله : سگک

بند و دستگیره : بند دوشی

مورد استفاده : اسپرت، روزمره، اداری و رسمی، مهمانی

عینک آفتابی شیائومی مدل TYJ01TS

فریم : مربعی، مستطیلی، ویفرر

رنگ فریم : مشکی

جنس لنز : پلاستیک

رنگ عدسی : مشکی

گردنبند مردانه مدل 72

نحوه بسته شدن زیورآلات : ساده

جنس زنجیر : استیل

شکل زنجیر : بافت

طول زنجیر : ۶۰ سانتی‌متر

طلا گرمی 18 عیار پارسیان کد 1664

عیار : عیار ۱۸

سایر توضیحات : سکه پارسیان ۱۸ عیار کد تولیدی ۱۶۶۴ 

کشور مبدا برند : ایران

کشور تولید کننده : ایران

پیراهن مردانه نگین کد 20846 رنگ سفید

قد : روی باسن

یقه : برگردان

آستین : بلند

مورد استفاده : مهمانی، روزمره

کفش مردانه مدل چرم رسمی آلاندا کد 1801 ARM

نحوه بسته شدن کفش : بندی

ویژگی‌های تخصصی کفش : پد محافظت از پا، مقاوم 

کفی : قابلیت ارتجاعی، ساده، طبی، قابل تعویض

ارتفاع پاشنه : دو سانتی‌متر

کفش مردانه چرم عطارد مدل چرم طبیعی کد SH21

جنس زیره : ترمو

نحوه بسته شدن کفش : کشی

ویژگی‌های تخصصی کفش : مقاوم در برابر سایش، قابلیت گردش

کفی : قابلیت گردش هوا

ماشین اصلاح موی صورت فیلیپس مدل S1121/41

سایر مشخصات : قابلیت اصلاح با شماره صفر دارد، خط زن ندارد

مدت زمان استفاده پس از شارژ : ۴۰ دقیقه

مدت زمان شارژ : ۸ ساعت

وزن : ۳۰۰ گرم

آرایشگاه بله برون عروس

مانند لباس بله برون اگر تصمیم دارید آرایشگاه بروید هزینه آن بر عهده خانواده عروس است و خانواده داماد هیچ مسئولیت و وظیفه ای در این قبال ندارد . بر خلاف مراسم عقد و نامزدی و عروسی که هزینه آرایشگاه بر عهده خانواده داماد است . نه برای این که آرایشگاه بله برون یکی از وظایف خانواده عروس در مراسم بله برون است ، بلکه به خاطر این که با مراسم عقد و عروسی خود کاملا متفاوت باشید سعی کنید یک مدل موی ساده ترجیحا دم اسبی مرتب شده و یک آرایش دخترانه وم ملیح برای مراسم بله برون خود انتخاب کنید .

آماده سازی لباس عروس برای بله برون

بر خلاف مراسم عقد و عروسی که خرید لباس برای عروس خانم بر عهده خانواده داماد است در مراسم بله برون آماده سازی لباس برای عروس خانم از وظایف خانواده عروس برای بله برون است . اگر مانند قدیم میخواهید بله برون های سنتی برگزار کنید بهتر است یک پیراهن پوشیده و یا سارافون و کت و شلوار بپوشید اما اگر تصمیم گرفتن یک بله برون امروزی و خوب را دارید بهتر است برای این مراسم یک پیراهن شکیل و زیبا اما نه پر کار تهیه کنید . بهتر است پیراهنی که میخرید ترجیها رنگی باشد تا با لباس عقد ، حنابندان و عروسی متفاوت باشد . رنگ صورتی ، سبز و یا آبی روشن میتواند یک انتخاب مناسب برای لباس مراسم بله برون باشد که میتوانید دیزاین محیط و جایگاه و همچنین پیراهن و کراوات داماد را نیز با آن ست کنید .

وظایف خانواده عروس در بله برون

آیا در مراسم بله برون شام میدهند؟

یکی از سوالات پر تکرار در زمینه وظایف خانواده عروس در مراسم بله برون که برای بسیاری از خانواده هایی که دخترشان به تازگی قصد ازدواج دارد پیش می آید این است که آیا در مراسم بله برون شام میدهند ؟ همانطور که پیش از این هم گفتیم برخی از کارهایی که در بله برون انجام میشود حتما از وظایف خانواده عروس در بله برون نیست و بیشتر به رسوم آن شهر و خانواده بستگی دارد . برای دادن شام در مراسم بله برون هیچ اجباری در کار نیست . در هر صورت شما به عنوان خانواد عروس یک سری افراد خانواده خود را به عنوان مهمان در مراسم عروس دعوت میکنید که باید یا پیش از مراسم بله برون یا بعد از مراسم بله برون از آن ها با شام پذیرایی کنید . اگر برایتان مقدور هست چه بهتر که تعدادی از افراد خانواده داماد را هم برای شام دعوت کنید .

البته هیچ اجباری برای دادن شام در مراسم بله برون نیست چون پذیرایی شیرینی و نوشیدنی و میوه و کیک و … به قدری کامل است که شاید اصلا نیازی به شام هم نباشد . در شهر های شمالی رسم بر این است که در مراسم بله برون آجیل ترکیبی از مغر ها و کمی تخمه هم پذیرایی میشود که خودش باعث تکمیل شدن پذیرایی شما خواهد شد . البته یکی از کار هایی که میتوانید اینجام دهید این است که میز فینگر فود بچینید و یا با فینگر فود هایی مانند شات سالاد ماکارانی و پیراشکی و … و یا آماده سازی چندین مدل دسر از مهمان های مراسم بله برون خود پذیرایی کند .

ادو پرفیوم مردانه نیفتی مدل ساواج دیور حجم 100 میلی لیتر

حجم : ۱۰۰ میلی‌لیتر

شماره مجوز : ۵۹۲۹۳۲۴۵۱۴۳۸۵۰۲۰

نت آغازی : مرکبات (نارنج)

نت پایانی : عنبر ، وانیل

ادکلن مردانه میلانو مدل اسپرت حجم 100 میلی لیتر

کشور مبدا برند : ایران

نت آغازی : چوب

نت پایانی : سرخس

نت میانی : ادویه جات تند

کت و شلوار مردانه مدل Reyzn- رنگ طوسی

جنس : پارچه

قد : روی باسن

طرح : راه‌راه

نحوه بسته شدن : تک دکمه

کت و شلوار مردانه مدل NJ-MB770-KSH-TO رنگ طوسی

قد : روی باسن

طرح : ساده

نحوه بسته شدن : دکمه

مورد استفاده : اداری و رسمی

ست هدیه مدل S904

نگهداری : برای افزایش عمر محصول از تمیز کردن آن

کد کالای محصول : S۹۰۴

کشور تولید کننده : ایران

جزئیات : ظرفیت جاکارتی: ۱۰ کارت اعتباری

ست هدیه چرم عطارد مدل A12

چرم : طبیعی

کشور تولید کننده : ایران

اقلام ست : کیف پول، جاکلیدی، بسته بندی هدیه، جاکارتی

جنس : چرم طبیعی

کمربند مردانه مدیر چرم مدل MKM6

طرح : طرح‌دار

پهنا : معمولی

نوع اتصال : قفل فلزی

مورد استفاده : روزمره، اداری و رسمی

عینک آفتابی مردانه مدل P0201968 Polarized

رنگ فریم : نقره‌ای

فرم فریم : بایکر

جنس لنز  : تری استات

رنگ عدسی : خاکستری

ساعت مچی عقربه ای مردانه اسکمی مدل 9069

فرم صفحه : گرد

جنس بدنه : فلز

جنس بند : فلز

نوع قفل بند : تاشو با محافظ

ست کراوات و دستمال جیب مردانه نسن مدل TM202

توضیحات جنس : – ست کراوات و دستمال جیب لوکس

نگهداری : – بلامانع برای شستشو و تعداد گره

کشور مبدا برند : ترکیه

کشور تولید کننده : ترکیه

صفر تا صد مراسم بله برون

حال که میدانیم وظایف خانواده عروس در بله برون چیست پیش از این که بخواهیم به این بپردازیم که بهترین هدیه خانواده عروس به داماد در بله برون چیست بهتر است نیم نگاهی هم به رسم و رسومات کلی بله برون و صفر تا صد مراسم بله برون بپردازیم . اگر بخواهیم از زمان خواستگاری محاسبه کنیم اولین مراسمی که برای زوج جوان گرفته میشود مراسم بله برون است که برگزاری آن بر عهده خانواده عروس است و دیدید که وظایف خانواده عروس در مراسم بله برون را هم برایتان شرح دادیم . در مراسم بله برون معمولا در رابطه با مهریه و توافقات دو خانواده صحبت می شود اما اگر از قبل این توافقات و صحبت ها انجام شده است در مراسم بله برون فقط میتوانید آن را ثبت دفتری که خانواده داماد از قبل با خود آورده اند کنید تا شاهدان و بزرگتر های فامیل آن را امضا کنند .

برخی از خانواده ها در مراسم بله برون صیغه عقد موقت برای عروس و داماد جاری میکنند که تا مراسم عقد و عروسی به یکدیگر محرم باشند . معمولا پیش از جاری کردن صیغه موقت عقد مهریه ای تعیین میشود که باید همان موقع به عروس خانم داده میشود . برخی اوقات مقداری پول و در برخی خانواده ها یک تکه طلا یا سکه برای مهریه صیغه در نظر گرفته میشود . در مراسم بله برون هدایایی از طرف خانواده داماد برای عروس و خانواده اش آورده میشود که حلقه نشان یکی از آن هاست . به همراه تمام هدایا کله قند و تیشه هم آورده میشود که مرسوم است آن را تکه کنند و به افراد حاظر برای شیرینی زندگی هدیه دهند . به خصوص دادن تکه ای کله قند به افراد کجرد حاظر در مراسم بله برون تاکید شده است .

سر کردن چادر و شال سفید توسط مادر شوهر و همچنین انداخت انگشتر نشان در انگشت عروس خانم نیز از دیگر رسومی است که در مراسم بله برون انجام میشود . پذیرایی و پایکوبی نیز مانند هر مراسم شادی دیگری در مراسم بله برون هم انجام میشود .

وظایف خانواده عروس در بله برون

هدیه خانواده عروس به داماد در بله برون

در انتهای مطلب میخواهیم در رابطه با هدیه خانواده عروس به داماد در بله برون صحبت کنیم . تا چند سال قبل شاید اصلا همچین رسمی وجود نداشت و خرید هدیه برای داماد در مراسم بله برون اصلا جزو وظایف خانواده عروس در مراسم بله برون محسوب نمیشد البته اصلا مراسم بله برونی به این سبک امروزی برگزار نمیشد و در مراسم بله برون که در برخی از شهر ها به آن قباله نویسی ، دفتر نویسی ، مردانه و … نیز گفته میشد فقط تعدادی از بزرگتران فامیل دور هم جمع میشدند تا برای تاریخ مراسم عقد و عروسی و همچنین توافقات بر سر خرید لوازم جهیزیه و خانه و مهریه و شیربها و غیره و غیره تصمیم بگیرند و در یک دفتر که به دفتر بله برون معروف است این توافقات نشوته و توسط چند شاهد امضا شود .

حال اگر تصمیم به خواندن صیغه محرمیت بود هم که در همین مراسم انجام میشد و گرنه بله برون تمام میشد تا روز عقد . در همان روز هم بنا بر رسوم یک دست کت و شلوار به داماد هدیه داده میشد که در مراسم عقد به تن کند . اما امروزه بله برون به عنوان جشنی برای آشنایی وابستگان دو خانواده عروس و داماد و پایکوبی و دادن هدیه به عروس و به نوعی نشان کردن عروس برگزار میشود . اما به دلیل این که جدیدا مراسم عقد دیگر منسوخ شده و یک مراسم بله برون و یک مراسم عروسی گرفته میشود دیگر خرید کت و شلوار به عنوان هدیه در مراسم بله برون برای داماد منطقی نیست به جای آن میتوانید لوازم دیگری مانند ساعت ، یک قطعه سکه و یا چیزهایی دیگری خریداری کنید .

وظایف خانواده عروس در بله برون

4.9/5 - (13 امتیاز)
پیشنهاد میکنیم این مقالات را هم بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *