لیست خرید وسایل بله برون + چند ایده برای تزیین هدایا

اسفند 21, 1401
بلاگ
لیست خرید وسایل بله برون

بله برون یکی از مراسم های سنتی و قدیمی ازدواج محسوب میشود که قبل از هرگونه مراسمی نظیر نامزدی و عقد و دقیقا پس از مراسمات خواستگاری برگزار میشود . زمانی که خواستگاری به اتمام رسیده و همه میخواهند بله قطعی را از زبان عروس خانم بشنوند مراسم بله برون در منزل مادر عروس برگزار میشود . حتما دیده اید که در این مراسم هدایایی از طرف خانواده داماد برای عروس خانم آورده میشود اما این هدایا چه هستند ؟ قطعا خیلی از افراد با لوازمی که باید برای مراسم بله برون خریداری شود آشنایی ندارند به همین جهت تصمیم گرفتیم تا موضوع اصلی این مقاله را به چک لیست خرید وسایل بله برون اختصاص دهیم . اگر شما هم به تازگی ازدواج کرده اید و یا قصد ازدواج دارید پیشنهاد میکنم حتما این مطلب را تا انتها مطالعه کنید .

همچنین برای آشنایی بیشتر با مراسم بله برون و رسم و رسومات آن پیشنهاد میکنم مطالب وظایف خانواده عروس در بله برون و لیست جهیزیه 100 میلیونی را نیز مطالعه کنید . همچنین میتوانید نظرات و رسم و رسوماتی که در رابطه با مراسم بله برون دارید را نیز با ما در زیر همین مطلب به اشتراک بگذارید .

بله برون چیست ؟

اگر اولین بار است که مراسمات ازدواج در خانواده شما اتفاق می افتد ، شاید ندانید که بله برون چیست . مراسم بله برون را در واقع میتوان اولین مراسم رسمی پس از جلسات خواستگاری دانست که در آن برای اولین بار اقوام عروس و داماد با یکدیگر آشنا میشوند . در این مراسم هدایایی برای عروس خانم آورده میشود که در ادامه به معرفی آن ها خواهیم پرداخت . در بله برون به صورت نمادین در رابطه با مهریه و شیربها و مسائل مختلف دیگر صحبت میشود که البته معمولا در جلسه آخر خواستگاری بین دو خانواده عروس و داماد این توافقات انجام شده و در مراسم بله برون در دفتری معروف به دفتر بله برون نوشته میشود و شاهدان حاظر در این مراسم زیر آن را امضا خواهند کرد . در اکثر اوقات نیز در مراسم بله برون صیغه محرمیت بین عروس و داماد نیز جاری میشود .

در ادامه چک لیست خرید وسایل بله برون را مشاهده خواهید کرد و پس از آن نیز تک به تک لوازمی که باید به عنوان هدیه بله برون برای عروس بیاورید را نیز توضیح میدهیم . با ما همراه باشید .

چک لیست خرید وسایل بله برون

از آن جایی که این نوع مراسمات در زندگی هر شخصی فقط یکبار رخ میدهد پس حتما باید برای همه لحظات آن برنامه داشت تا همه چیز به زیباترین شکل ممکن پیش برود . برای برگزاری مراسم بله برون رسوماتی وجود دارد که البته با توجه به آداب و رسوم منطقه ای ایران ممکن است متفاوت باشد . اما فارق از آداب و رسوم یک سری لوازم و هدایا نیاز است که حتما در مراسم بله برون برای عروس خانم از طرف خانواده داماد آورده شود که ما در این قسمت میخواهمی به چک لیست خرید وسایل بله برون بپردازیم . البته در ادامه بیتشر در رابطه با هدایایی که باید برای عروس خانم خریداری شود توضیح خواهمی داد . به طور کلی لیست کامل خرید وسایل بله برون عبارت است از :

  • قرآن کریم
  • حلقه نشان
  • دفتر بله برون
  • کله قند
  • تیشه
  • نبات
  • تور و قند بالای سر عروس و داماد
  • مهریه عروس خانم برای صیغه
  • چادر سفید
  • شال سفید
  • پارچه گیپور یا لباس مجلسی
  • کیف و کفش ست
  • شکلات و شیرینی
  • گل
  • کیک بله برون
  • انبر و چاقو کیک

البته به این نکته توجه داشته باشید که خرید این موارد به دلخواه شماست . مثلا شما میتوانید تور و قنر بالای سر عروس و داماد را به همراه قران برای مراسم عقد خریداری کنید و یا اگر در این مجلس صیغه محرمیت بین عروس و داماد خوانده نمیشود نیازی به تهیه مهریه صیغه برای عروس خانم نیست . لیست هدایا بله برون برای عروس را در ادامه با هم دیگر بررسی خواهیم کرد .

لیست هدایا بله برون برای عروس

احتمالا دیده اید که در مراسم بله برون برای عروس از طرف خانواده داماد هدایای تزئین شده ای را می آورند که برخی از این هدایا بر اساس رسوم در مراسم بله برون واجب است و برخی دیگر نیز به صورت دلخواه توسط خانواده داماد خریداری میشود که میتواند خریداری نشود . در این قسمت میخواهیم لیست هدایای بله برون برای عروس از طرف خانواده داماد را بررسی کنیم پس اصلا این قسمت را از دست ندهید .

یک جلد قرآن کریم

اکثر مردم ایران مسلمانند و قران کریم را نشانه برکت زندگی و اقتدار خداوند میدانند به همین جهت در هنگام جاری شدن خطبه عقد عروس و داماد قران میخوانند . معمولا قران را برای مراسم عقد خریداری میکنند اما اگر شما قصد دارید در مراسم بله برون صیغه محرمیت بین عروس و داماد جاری کنید بهتر است قران را نیز جزو هدایای بله برون خریداری کنید تا هنگام جاری شدن صیغه عقد موقت عروس و داماد قرآن اختصاصی خود را داشته باشند و چند آیه از آن را تلاوت کنند. در ان صورت دیگر نیازی نیست که برای مراسم عقد قرآن جدا تهیه کنید. حلقه نشان یکی دیگر از اجزای لیست خرید وسایل بله برون است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

حلقه نشان

مورد بعدی که حتما باید در لیست هدایای بله برون که میخواهید برای عروس بخرید باشد حلقه نشان است. در این مراسم یک حلقه به نام حلقه نامزدی یا به اصطلاح حلقه نشان برای عروس خانوم آورده میشود که به نوعی نشان از متاهل شدن اوست تا زمانی که بخواهند مراسم عقد را اجرا و حلقه های ازدواج را در دست هم بیاندازند. البته تا حدود 2 دهه قبل اصلا رسم انگشتر نشان برای عروس وجود نداشت به این دلیل که مستقیما پس از مراسمات خواستگاری مراسم عقد و عروسی اجرا میشد و در واقع مراسمی به عنوان نامزدی وجود نداشت. پس از انگشتر نشان مورد بعدی که در لیست خرید وسایل بله برون وجود دارد کله قند و تیشه بله برون است.

کله قند و تیشه بله برون

شاید این رسم دیگر وجود نداشته باشد یا کمتر به آن پرداخته شود اما تا چند سال گذشته رسم کله قند شکنی در مراسم بله برون وجود داشت و به نیت شیرینی زندگی دو جوان این مراسم اجرا میشد. به این صورت که یک کله قند تزئین شده به همراه یک تیشه نیز خریداری میشد و به منزل عروس خانم می آوردند. در این مراسم بزرگ فامیل به کمک تیشه کله قند را خورد میکند و هر تیکه از کله قند را به نیت خوش یمنی به جوانان مجرد حاظر در مجلس میدادند. پس مورد بعدی که حتما باید در لیست خرید وسایل بله برون شما باشد کله قند و تیشه است.

دفتر بله برون

خرید دفتر بله برون از واجبات است. معمولا در این دفتر میزان مهریه روس خانم،. توافقات بین دو خانواده، میزان شیربها، کالاهایی که خرید آن بر عهده داماد است، مکان زندگی، تاریخ دقیق عقد و عروسی و این گونه موارد نوشته میشود و پس از آن بزرگان فامیل و شاهدین مجلس زیر آن را امضا میکنن تا به نوعی رسمیت پیدا کند. البته این دفتر تا زمانی رسمی است که صیقه عقد دائم جاری نشود چون همه چیز باید در عقد نامه به صورت مکتوب قید شود و از آن لحظه دیگر دفتر بله برون هیچ اعتباری ندارد.

پارچه یا لباس نامزدی

پس از مراسم بله برون مراسم نامزدی برگزار میشود. در این مراسم که در واقع توسط مادر داماد گرفته میشود عروس به عنوان عضو جدید خانواده داماد به سایر اقوام خانواده داماد معرفی میشود. در مراسم بله برون باید یک پارچه مجلسی مناسب برای دوخت لباس نامزدی و یا یک لباس مجلسی آماده برای عروس که در مجلس نامزدی به تن کند هدیه بیاورید. اگر سایز دقیق عروس خانم را نمیدانید بهتر است یک پارچه لباس مجلسی به عنوان هدیه بخرید و سپس بعد از مراسم بله برون یک لباس مجلسی به انتخاب عروس خانم خریداری کنید تا در مجلس نامزدی بپوشد. البته اگر مراسم نامزدی ندارید میتوامید آن لباس را به عنوان لباس عقد به عروس بدهید.

کیک بله برون

یکی دیگر از مواردی که باید در لیست خرید وسایل بله برون داشته باشید کیک برای بله برون است . البته این مورد اجباری نیست اما میتوان گفت حداقل 90 درصد افراد که جشن بله برون میگیرند کیک بله برون نیز خریداری میکنند . برخی از افراد هم به جای خرید کیک که شاید سرو و برش دادن آن سخت باشد ، کاپ کیک هایی با تزئین مراسم ازدواج و یا حتی با عکس خود عروس و داماد تدارک میبینند . اما هر چه هم که باشد هیچ چیز جای کیک را در مراسم بله برون به خصوص برای عکاسی نمیگیرد حتی اگر شده یک کیک کوچک و یا ماکت کیک برای عکاسی و نمادین تهیه کنید . اگر نخواستید کیک بخرید بهتر است شیرینی را خامه ای تهیه کنید .

انگشتر طلا 18 عیار زنانه طلای مستجابی کد 670192

جنس : طلا

طلای : مستجابی

عیار : عیار ۱۸

قطر کالا : ۱۸ میلی‌متر

انگشتر طلا 18 عیار زنانه مایا ماهک مدل MR0358

مناسب برای : زنان 

عیار  : عیار ۱۸

قطر کالا : ۱۶ میلی متر میلی‌متر

سایر توضیحات : – اجرت این محصول معادل با ۱۹ درصد است.

دستبند طلا 18 عیار زنانه طلای مستجابی مدل البرنادو گوی

نحوه بسته شدن زیورآلات : ساده

طول دستبند : ۲۰ سانتی‌متر

جنس : طلا

طول تقریبی دستبند  : ۱۸ سانتی‌متر

دستبند طلا 18 عیار زنانه مایا ماهک مدل MB0977

عیار : عیار ۱۸

نحوه بسته شدن زیورآلات : ساده

جنس : طلا

طول تقریبی دستبند : ۱۹ سانتی‌متر

ست کارد و کفگیر سرو کیک بست هوم کد I21V

شامل : کفگیر کیک ، کارد سرو کیک

جنس  : پلاستیک شفاف

قابل شستشو : با دست ، با ماشین ظرف‌شویی

کشور مبدا برند : ایران

ست کارد و کفگیر سرو کیک انگلیش هوم کد 07

تعداد پارچه : دو پارچه

تعداد پارچه : دو پارچه

جنس :استیل

قابل شستشو : با دست ، با ماشین ظرف‌شویی

باکس گل مصنوعی کد 24

جنس گل : مصنوعی

ابعاد : ۲۲x۱۷x۱۷ سانتی‌متر

ابعاد : ۲۲x۱۷x۱۷ سانتی‌متر

جنس :پلاستیک

باکس گل مصنوعی مدل بهار

ابعاد : ۲۱x۲۱x۹.۵ سانتی‌متر

وزن : ۴۰۰ گرم

جنس : مقوایی

امکانات ظاهری: دسته برای حمل

کفش زنانه جاست فاب مدل پاپیون دار مجلسی

نحوه بسته شدن کفش : قفل کمربندی

ارتفاع پاشنه : یازده و نیم سانتی‌متر

مدل پاشنه : باریک

مورد استفاده : مهمانی

کفش زنانه مدل مجلسی کد 310012

جنس : چرم مصنوعی

جنس : چرم مصنوعی

مدل پاشنه : باریک

مورد استفاده : اداری و رسمی، مهمانی

گل بله برون

بردن گل در بله برون شاید اجباری نباشد اما چون در واقع تکمیل کننده جلسات خواستگاری است و چون در تمام جلسات خواستگاری گل و شیرنی پایه ثابت وسایلی است که داماد به منزل عروس می آورد بهتر است گل هم خریداری شود . علاوه بر آن گل مظهر لطافت و عشق است و چه بهتر که در چنین مراسمی حتما گل هم وجود داشته باشد . اگر خانواده عروس میخواهند فضای مکان بله برون را با گل تزئین کنند بهتر است با هماهنگی با آن ها دسته یا سبد گل تهیه کنید که نوع و یا رنگبندی گلی که تهیه میکنید با هم یکی باشد .

شال زنانه مدل MD3

جنس : کرپ حریر

طرح : طرح‌دار

ابعاد : ۱۹۰x۷۰ سانتی‌متر

مورد استفاده  : اسپرت

شال زنانه اکسسورایز مدل Df2022

طرح : طرح‌دار

ابعاد : ۳۵×۱۴۰ سانتی‌متر

کشور مبدا برند : آلمان

کشور تولید کننده : چین

پیراهن زنانه مدل عروس تمام شاین

طرح : طرح‌دار

قد : ماکسی

یقه : قایقی

آستین : سه ربع

پیراهن زنانه مدل Eyeful 2021

طرح : طرح‌دار

قد : ماکسی

یقه : گرد

آستین : کوتاه

کتاب قرآن کریم ترجمه الهی قمشه ای انتشارات قلم و اندیشه

ناشر: انتشارات قلم واندیشه

شابک : ۹۷۸-۶۰۰-۹۰۲۳۲-۴-۰

رده‌بندی کتاب : ادعیه (دین)

نوع جلد  : چرم مصنوعی با قاب

قرآن کریم ترجمه مهدی الهی قمشه ای انتشارات پیام عدالت

مترجم : مهدی الهی قمشه ای

شابک :۹۷۸۹۶۴۱۵۲۵۰۴۲

موضوع : متون مقدس

رده‌بندی کتاب : کتب مقدس (دین)

ست کله قند و قند شکن مدل پر به همراه دفتر بله برون

امکانات : به همراه دفتر بله برون

ابعاد :۱۲x۲۴x۳۵ سانتی‌متر

وزن : ۲۵۰۰ گرم

سایر ویژگی‌ها : دیزاین شده با گل نسترن خارجی 

ست کله قند و قند شکن مدل عروس به همراه دفتر بله برون

امکانات : به همراه دفتر بله برون

ابعاد : ۲۰x۲۵x۳۵ سانتی‌متر

وزن : ۲۵۰۰ گرم

سایر ویژگی‌ها : مناسب مراسمات بله برون 

دفتر بله برون مدل طناز به همراه خودکار

نوع صحافی : سیمی

قطع : سایر

نوع جلد : گالینگور

سایز : (29.7 × 21) A4

چادر

یکی دیگر از اجزای جدا نشدنی لیست خرید وسایل بله برون چادر رنگی یا سفید است . از قدیم رسم بر این بود که سر مراسم عقد عروس چادر سفید بر سر کند که این چادر را مادر شوهر در مراسم بله برون بر سر دختر اندازه میکند تا برای مراسم عقد آماده باشد اما اکنون که دیگر این رسم چادر پوشیدن در شب عقد یا عروسی از بین رفته است چادر سفید فقط به صورت نمادین برده میشود . البته شما میتوانید به جای چادر یک ست مانتو شلوار و شال سفید خریداری کنید که برای عروس خانم کاربردی هم باشد .

سایر هدایای بله برون

در بالا به طور کامل لیست خرید وسایل بله برون را گفتیم اما لوازم دیگری هم هست که خرید آن ها دلبخواه است . مثلا خرید یک ست کت و شلوار رنگ روشن یا یک ست لباس بیرونی و کیف و کفش ست با آن ، خرید شال رنگ روشن ، خرید عطر و ادکلن ، خرید یک نیم ست طلا برای استفاده در مراسم عقد ، آجیل و شکلات برای پذیرایی در مراسم بله برون و … تمام این موارد و موارد دیگری را میتوانید برای مراسم بله برون برای عروس خود خریداری کنید . برخی از اقلام بر اساس رسم و رسومات مختلفی که هر قومیتی دارد و یا هر استان و شهری دارد ممکن است که متفاوت باشد .

امتیاز مطلبpost
پیشنهاد میکنیم این مقالات را هم بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *