وظایف خانواده داماد در عقد محضری [ بررسی جزئیات ]

شهریور 11, 1402
بلاگ
وظایف خانواده داماد در عقد محضری

وظایف خانواده داماد در عقد محضری چیست ؟ یکی از قشنگ ترین و خاص ترین لحظات در زندگی هر دختر و پسری ، لحظه ازدواج می باشد ، زمانی که عاقد خطبه را اجرا می کند و عروس و داماد برای همیشه محرم یکدیگر می شوند ، متاسفانه با توجه به شرایط ازدواج و گران شدن هزیه های برگزاری جشن ها و مراسمات عقد و عروسی خیلی از خانواده ها ترجیح میدهند تا از برخی هزینه های دیگر نیز بکاهند و بیشتر پول خود را برای زندگی دو جوون سیو کنند . از بین انواع این مراسمات امروزه معمولا مراسم خطبه عقد بیشتر در محضر انجام می شود به خصوص که این روز ها محضر ها با طراحی و سبک دکوراسیونی که دارند نیاز خانواده ها را برای سفره عقد و یا دکور خوب جایگاه عروس و داماد نیز برطرف می کنند اما سوال اصلی در اینجا این است که خانواده داماد در عقد محضری چه وطایفی دارند ؟

هر کدام از خانواده ها در برگزاری عقد محضری دارای وظایفی هستند و باید هدایایی را آماده کنند که در این جا به طور کامل این وظایف را شرح میدهیم پس اگر به تازگی همچین مراسمی در پیش دارید و جزو طایفه داماد هستید این مطلب را از دست ندهد . علاوه بر این مطلب پیش تر ما در مقاله وظایف خانواده عروس در عقد محضری راجع به وظایف عروس خانوم و خانواده عروس نیز صبت کردیم .

زمان تخمینی مطالعه: 10 دقیقه

وظایف خانواده داماد در عقد محضری

هرچی زمان میگذرد بیشتر متوجه میشویم که رسم رسومات گذاشته کم تر مورد توجه قرار میگیرند و دیگر خانواده ها هم حتی با این شرایط مالی کمتر به رسم و رسومات پایبند هستند البته این موضوع برای برخی از رسم و رسومات نیز صدق می کند ، به عنوان مثال در زمان قدیم تر برای هر جشن ازدواج چندین روز مراسم برگزار میشد و جدا از این موضوع برای هر مناسبی هم جشن برگزار می کردند اما اگر در زمان حال قرار باشد این رسم و رسومات نیز اجرا شود قطعا به پول هنگفتی نیاز است و جدا از این موضوع خیلی ها معتقد هستند که این کار ها هزینه های اضافی است و عروس و داماد می توانند یک مراسم مجلل و شیک عروسی برگزار کند و باقی پولی که برای دیگر هزینه ها دارند را وارد زندگی خود کنند تا در مراحل ابتدای زندگی بتوانند بهتر نیاز های خود را برطرف کنند .

این امر پایبد نبودن به رسم و رسومات حتی در نحوه پرداخت هزینه های عقد و عروسی هم وجود دارد و امروزه خیلی از خانواده های عروس و داماد در گیر این چالش هستند که هزینه های برگزاری مراسمات با کدام خانواده است و هر خانواده ای چه وطایفی در این امر نیز دارند . معمولا در مراسمات خواستگاری و آشنایی تکلیف مهریه و جهاز و خانه و… نیز مشخص می شود اما موضوع برگزاری مراسمات مشخص نمی شود .

در گذشته برگزاری مراسمات ، کوچک ترین جزئیات ها هم طبق رسم و رسومات پیش میرفت و همه چیز از قبل مشخص شده است اما این روز ها اکثر خانواده ها تصمیم میگیرند تا با مشارکت و همکاری دو طرفه این جشن و مراسمات را نیز برگزار کنند و این موضوع در حقیقت بین خانواده ها شخصی سازی شده است و این موضوع بین اعضای خانواده نیز پرداخته می شود پس در حالت کلی ما سعی میکنیم تا وظایف خانواده داماد در عقد محضری را طبق عرف و سنت ها و نکاتی که امروزه وجود دارد به شما معرفی کنیم اما در نهایت تمام این وظایف با موافقت دو خانواده ها و صحبت هایی که در این خصوص انجام می شود تعیین می شود .

وظایف خانواده داماد در عقد محضری

خرید حلقه

یکی از مهم ترین خرید ها ، همان خرید حلقه ازدواج و یا خرید حلقه نامزدی می باشد . در حقیقت حلقه نشان دهنده عشق و علاقه دو فرد به هم می باشد و به عقیده بری از افراد می توان پیمان ازدواجی که بین عروس و داماد وجود دارد را محکم تر کند و تعهد پایبند تری داشته باشند و این موضوع می تواند تعریف معنوی خرید حلقه ازدواج باشد . در حالت کلی خرید حلقه عروس بر عهده داماد و خرید حلقه داماد بر عهده عروس می باشد .
اما خرید حلقه نامزدی و در حقیقت حلقه نشان که تنها در دست عروس خانوم وجود دارد بر عهده خانواده داماد می باشد ، با این حال برخی از خانواده های عروس دوست دارند که برای داماد خود هم به عنوان هدیه در مقابل نشان حلقه زیبای سنگی ارزشمندی نیز تهیه کنند که این موضوع کاملا شخصی است و بر اساس عرف و سنت ها نیز نمی باشد . حلقه های متنوعی در بازار وجود دارند اما حلقه ازدواج چون همیشه به دست عروس و داماد می باشد ظاهر ساده تری دارد و در مقابل آن حلقه نشان دارای طرق و برق بیشتری است .

خرید حلقه ازدواج

خرید هدیه

از دیگر وظایف خانواده داماد در عقد محضری ، خرید هدیه می باشد . از زمان قدیم تا کنون رسم بر این بوده است که به عروس و داماد بر سر سفره عقد هدایای نیز داده می شود که معمولا توسط افراد درجه یک خانواده عروس و داماد نیز تهیه می شود . پس خانواده داماد باید به این موضوع هم فکر کنند که علاوه بر خرید حلقه پس از گرفتن جواب بله از عروس و داماد چه هدایای را برای عروس و داماد باید آماده کنند .

تهیه زیر لفظی

خرید زیر لفظی جزو واجبات مراسم عقد محضری نمی باشد اما هنور هم با توجه به کنار گذاشته شدن رسم و رسومات زیادی هنوز هم عده زیادی از افراد به رسم خرید زیر لفظی همچنان پایبند هستند و به این موضوع اهمیت می دهند . برای خرید حلقه هر خانواده ای مقداری نیز مشخص می کند که معمولا به اندازه همان مقدار پول نقد به عروس خانم می دهند و یا برای او سکه تهیه می کنند و یا معمولا زیور آلات میخرند که معمولا بیشتر شامل انگشتر و یا گردنبند می باشد و زمانی که عاقد سه بار خطبه عقد را می خواند ، قبل از دادن جواب بله عروس خانوم به او زیر لفظی نیز داده می شود .

تهیه زیر لفظی عروس

تهیه دسته گل عروس و درست کردن ماشین عروس :

از دیگر وطایف خانواد داماد در عقد محضری می توان به درست کردن ماشین عروس و دسته گل عروس نیز اشاره کرد ، همانطور که پیش تر در دیگر مقالات گفتیم اگر جشن عقدی در کار باشد که خانواده داماد باید لباس عروس خانوم را آماده کند اما برای عقد محضری چون معمولا عروس خانوم لباس ساده تری را میپوشد ، این لباس باموافقت دو خانواده یا از طرف خانواده داماد تهیه می شود و یا از سمت خانواده عروس نیز تهیه می شود اما هزینه های دسته گل و ماشین عروس برعهده خانواده داماد است و همچنان رسم بر این است که ماشینی که عروس و داماد نیز در آن سوار می شوند همراه با گل آرایی ها ظاهر آراسته و زیبایی داشته باشد . در رابطه با هزینه ها باید بیان کنیم که با توجه به نوع گل آرایی که انتخاب می شوند ، هزینه ها متفاوت می باشد .

تهیه دسته گل عروس و درست کردن ماشین عروس

انتخاب سالن عقد :

در نهایت باید به یک چالش دیگر نیز بپردازیم که آن هم انتخاب سالن عقد و یا در حقیقیت محضر مناسب است ، میدانید که انواع گوناگونی از محضرها وجود دارند که هر کدام از آن ها با توجه به شرایطی که دارند دارای هزینه های متنوعی هستند قطعا هر اندازه سالنی از دکوراسیون لوکس و شیک تری برخوردار باشد قیمت بالاتری خواهد داشت و از همه مهم تر با توجه به آن که این زمان برای دو عزیز خاطره انگیز و لذت بخش است ، قطعا دوست داند تا جای مناسب و زیبایی نیز برگزار شود . معمولا انتخاب محضر به عهده خانواده داماد می باشد اما خوب این موضوع شرایطی هم دارد که در گفتگو با دو خانواده تعیین می شود که در نهایت بیشتر هزینه هاب عقد محضری بر عهده کدام خانمواده است ، اما در حالت کلی هزینه رزرو محضر بر عهده خانواده داماد می باشد اما خوب این وسط استثنا هایی هم نیز وجود دارد .

وظایف خانواده داماد در عقد محضری

نکته مهم :

در اینجا لازم میدانیم که به نکته مهمی نیز اشاره کنیم ، در حقیقت هر شهر و هر محله ای دارای رسم و رسمات خاص خود می باشند که عده ای از افراد آن ها هنوز به این رسومات پایبند هستند و عده دیگری نیز اهمیت نمیدهند نکته ای که در این جا مهم بوده ، این است که ما در حالت کلی سعی کردیم وظایف خانواده داماد را شرح دهیم اما خوب قطعا انجام این کار ها بایدی نبوده و قطعا جزو وظایف خانواده داماد هم نمی باشد و ممکن است انجام این کار ها در برخی از دیگر شهرستان ها و محله های دیگر و حتی در کشور های دیگر نیز متفاوت تر باشد و اصلا به این شکل نیز انجام نمیشود . پس اگر دیدید که رسم و سنت انجام این کار ها در جای دیگری متفاوت است و یا برای فرد دیگری متفاوت است قطعا باید بدانید که آن فرد در جایی زندگی می کند که رسوم ازدواجش با شما نیز متفاوت است .

در نهایت توصیه می شود که عروس و داماد به این جزئیات زیاد اهمیت ندهند و اگر در رابطه با برگزاری این مراسم نکته ای دارند حتما از قبل با خانواده خود نیز مشورت کنند تا دو خانواده در مراسمات خواستگاری و آشنایی که وجود دارد بتوانند برنامه ریزی های برگزاری مراسمات بزرگ تر را انجام دهند و تمام سعی افراد این است که مراسمی در خور و در شان عروس و داماد برگزار کند و از همه مهم تر بهترین شب ها و روز های این زوج را برایشان خاطر انگیر تر کنند .

امتیاز مطلبpost
پیشنهاد میکنیم این مقالات را هم بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *