وظایف خانواده عروس در مراسم عروسی + عقد و نامزدی

فروردین 21, 1402
بلاگ
وظایف خانواده عروس در مراسم عروسی

همانطور که خانواده داماد در زمان ازدواج فرزندشان وظایفی را بر عهده دارند ، خانواده عروس هم در این مراسمات وظایفی را بر عهده دارند که باید آن ها را به نحو احسنت انجام دهند و به سرانجام برسانند . همه ما این را میدانیم که وظیفه برگزاری مجلس عروسی با خانواده داماد است اما باقی مراسمات پس بر عهده کیست . ازدواج در ایران که فقط مراسم عروسی نیست . بله برون دارد ، عقد کنان دارد ، نامزدی دارد و بسیاری مراسم های دیگر که شاید اصلا ندانید که چگونه برگزار میشود . وظایف خانواده داماد در مراسم عروسی را در یک مطلب جدا به طور کامل بررسی کردیم اما در این مطلب میخواهیم وظایف خانواده عروس در مراسم عروسی ، خواستگاری ، بله برون ، نامزدی ، عقد ، جهاز برون ، حنابندان و پاتختی را مورد بررسی قرار دهیم .

البته که همه میدانیم اگر قرار باشد از زمان اولین جلسه خواستگاری و یا حتی قبل تر از آن مثلا اولین باری که برای آشنایی با شما خانواده داماد به منزلتان می آیند ، تا زمانی که عروس و داماد به منزل خود میروند جشن ها و مراسمات بسیار زیادی وجود دارد به خصوص در آیین و رسومات ما ایرانیان که اگر قرار باشد به همه این مراسمات به طور ویژه پرداخته شود کل تایم عروس داماد تا مراسم عروسی در حال جشن گرفتن هستند . اما در چند دهه اخیر بسیاری از این رسوم به طور کلی از بین رفته اند . حال به مهم ترین مراسمات در رسم و رسومات ازدواج ایرانی خواهیم پرداخت که در آن وظایف خانواده عروس چه چیزهایی است .

اگر در مورد رسم و رسومات مختلف ازدواج چیزی نمیدانید و یا میخواهید اطلاعات بیشتری کسب کنید پیشنهاد میکنم مطالب دیگر وبلاگ دلاوا را مطالعه کنید که در این حوزه مطالب زیادی دارد .

زمان تقریبی مطالعه: 18 دقیقه

وظایف خانواده عروس در مراسم خواستگاری

معمولا اولین مراسمی که طی مراحل ازدواج انجام میشود مراسم خواستگاری است . مراسم خواستگاری از ابتدا ممکن است به عنوان یک جلسه خواستگاری رسمی برگزار شود و ممکن هم هست که اولین جلسه آن به عنوان جلسه آشنایی و معارفه و به نیت این است که عروس و داماد یکدیگر را ببینند که البته این مورد بیشتر در خواستگاری های سنتی اتفاق میوفتد نه خواستگاری های مدرن امروزی که یا دختر و پسر از قبل خودشان با هم آشنا شده اند و یا این که اگر هم مثل قدیم خواستگاری سنتی باشد و توسط خانواده ها مطرح شود ، پیش از اولین جلسه خواستگاری دختر و پسر در محیط بیرون همدیگر را میبینند و با هم یک مدت آشنا میشوند و اگر رابطه شان با هم اوکی بود رضایت میدهند که در یک جلسه رسیم خانواده نیز بیشتر با هم آشنا شوند .

جلسات خواستگاری چه زمانی که خواستگاری به شیوه سنتی باشد و چه مدرن ، چه قرار باشد یک جلسه باشد و چه 10 جلسه به طول بیانجامد خانواده دختر موظف است از خانواده داماد پذیرایی کند . از طرف خانواده پسر ممکن است فقط خود داماد و مادر و پدرش بیایند و ممکن هم هست که با تعدادی از بزرگترهای فامیل بیایند و اگر چند جلسه باشد ممکن است در هر جلسه یکی از اقوام را با خود بیاورند . مثلا یک جسه با پدربزرگ و مادربزرگ ، یک جلسه با عموی بزرگ داماد و … . به همین نسبت خانواده دختر موظف است که از تمام مهمان ها پذیرایی کند . به همان نسبت خانواده پسر هم موظف است که هر جلسه با یک نوآوری در آوردن گل و شیرینی این پذیرایی ها را جبران کند .

حال که وظایف خانواده عروس در مراسم خواستگاری را میدانید بیایید نگاهی هم به وظایف خانواده عروس در مراسم بله برون بیاندازیم .

وظایف خانواده عروس در مراسم بله برون

اگر دیگر مطالب وبسایت ما را که در مورد رسم و رسومات ازدواج نوشته شده است را پیش از این مطالعه کرده باشید ، حتما دیده اید که بارها گفته این بله برون به سبکی که امروزه برگزار میشود در قدیم رسم نبوده و بله برون در واقع به نوعی یکی از جلسات خواستگاری یعنی آخرین جلسه و تکمیل کننده همه جلسات خواستگاری بوده است . در آن زمان مثل سایر جلسات خواستگاری تعدادی از بزرگتر های خانواده داماد به منزل عروس می آمدند و در منزل عروس هم تعدادی ار بزرگتر های فامیل عروس حظور داشتند که عموما مرد بودند . در این جلسه در رابطه با مهریه ، شیربها ، توافقات ، محل زندگی و تاریخ عقد و عروسی عروس و داماد صحبت میشد ، قباله عروس و داماد نوشته میشد و حاظرین در جمع این لیست و توافقات را به عنوان شهود امضا میکردند .

این قباله میشد یک سند تا روز عقد و عروسی که بعد از جاری شدن خطبه عقد این توافقات در سند ازدواج هم ثبت شود . اما اکنون معمولا خانواده های دختر و پسر در جلسات خواستگاری توافقات خود را انجام میدهند و دیگر چیزها را نیز تعیین میکنند . در واقع بله برون یک جشن است که در آن اقوام دو خانواده با هم آشنا میشوند و در برخی از خانواده ها هم صیغه محرمیت بین دختر و پسر خوانده میشود تا زمانی که بخواهند مراسم عقد و عروسی را انجام دهند . البته که در مورد وظایف خانواده عروس در بله برون به طور کامل یک مطلب جامع و کامل نوشته ایم اما در اینجا هم اشاره کوچکی به وظایف خانواده عروس در مراسم بله برون خواهیم کرد .

به طور کلی مراسم بله برون توسط خانواده دختر برگزار میشود و مهمان های خود و خانواده پسر را باید پذیرایی کند . برخی از خانواده ها بله برون بزرگ برگزار میکنند و برای برگزاری بله برون سالن میگیرند و برخی هم به صورت جمع و جور در منزل این مراسم را برگزار میکنند . البته این موضوع بستگی به این هم دارد که منزل پدر عروس گنجایش پذیرایی از چه تعداد مهمان را دارد و اگر قرار باشد تعداد مهمان ها از یک مقداری بیشتر باشد خواه نا خواه مجبور هستید که سالن بگیرید . برخی نیز تمایل دارند که در این مراسم مهمان ها را با شام پذیرایی کنند که این نیز دلبخواهی است و اگر خانواده دختر تمایل داشته باشند میتوانند این کار را انجام دهند . اما به طور کلی وظایف خانواده عروس در مراسم بله برون شامل چند چیز است که شامل :

  • تهیه لباس بله برون برای عروس
  • هزینه آرایشگاه عروس در شب بله برون
  • تعین مکان بله برون
  • پذیرایی از مهمان های داماد
  • تزئین جایگاه عروس و داماد
  • آماده سازی میز بله برون برای هدایا خانواده داماد
  • تهیه هدیه برای داماد

وظایف خانواده عروس در مراسم نامزدی

حال که وظایف خانواده عروس در مراسم خواستگاری و بله برون را مطالعه کردید خوب است نگاهی هم به وظایف خانواده عروس در مراسم نامزدی بیاندازید . البته که چند سالی است مراسم نامزدی به طور کلی برگزار نمیشود . در زمان های گذشته که گفتیم مراسم بله برون به این سبک برگزار نمیشد بعد از این که به قول معروف بله را از عروس خانم گرفتند یک مراسم به عنوان مراسم نامزدی یک مدت پس از بله برون برگزار میشد که در آن به طور رسمی ازدواج دختر و پسر را اعلام میکردند . اما اکنون مراسم بله برون امروزی به نوعی همان مراسم نامزدی است که در زمان های گذشته برگزار میشد . برگزاری مراسم نامزدی شاید در رسم و رسوم و عرف بر عهده خانواده عروس باشد اما اگر بخواهیم دقیق تر به آن نگاه کنیم میبینیم که به نوعی به صورت مشترک توسط خانواده عروس و داماد برگزار میشود .

رزرو تالار و تهیه میوه و شیرینی مراسم و همچنین در برخی مواقع تهیه لباس و آرایشگاه عروس بر عهده خانواده عروس بود اما باقی کارها مثل تهیه کیک و پذیرایی شام از وظایف خانواده داماد بود . البته در برخی خانواده ها لباس و آرایشگاه عروس را هم خانواده داماد تقبل میکردند . به طور کلی این که در جزئیات چه چیزهایی بر عهده خانواده عروس است و چه چیزهایی وظیفه خانواده داماد با صحبت و مشورت ممکن است تفاوت پیدا کند . مثلا درست است که مراسم عقد بر عهده خانواده داماد و مراسم عروسی بر عهده خانواده عروس است اما با مشورت و صحبت برخی از خانواده به طور کلی یک مراسم برگزار میکنند که همان را هم خانواده عروس و داماد هزینه آن را با یکدیگر نصف میکنند .

پس به طور کلی وظایف خانواده عروس در مراسم نامزدی شامل موارد زیر بوده است :

  • رزرو تالار مراسم نامزدی
  • تهیه میوه و شیرینی مراسم
  • لباس عروس
  • آرایشگاه عروس
  • گیفت مراسم نامزدی

وظایف خانواده عروس در مراسم عقد

تا سال ها قبل پس از مراسم نامزدی و اکنون بعد از برگزاری مراسم بله برون نوبت به برگزاری مراسم عقد میرسد . بر اساس آداب و رسوم برگزاری جشن عقد بر عهده خانواده عروس است اما مراسم عقد برگزاریش بر عهده خانواده داماد است . وظایف خانواده عروس در مراسم عقد شاید به اندازه مراسم عروسی نباشد اما باز هم وظایف زیادی بر عهده آن هاست . البته اگر قرار باشد جشن عقد برگزار شود اما اگر قرار باشد مراسم عقد فقط یک عقد خصوصی باشد دیگی خیلی دنگ و فنگ ندارد . اما به طور کلی در مراسم عقد هم یک سری کار ها وظیفه خانواده عروس است و یک سری کار ها وظیفه خانواده داماد . معمولا کارهای جشن عقد بر عهده خانواده عروس است و کارهایی که برای اجرای مراسم عقد انجام میشود مربوط به خانواده داماد است .

از وظایف خانواده عروس در صورت برگزار کردن جشن عقد میتوان به موراد زیر اشاره کرد :

  • تهیه لباس داماد که شامل کت و شلوار و پیراهن می باشد .
  • خرید لباس زیر و جوراب برای داماد
  • خرید ست کفش و کمربند برای داماد
  • تهیه کراوات یا پاپیون به همراه دستمال جیب یا پوشت و گیره کراوات
  • خرید حلقه و ساعت داماد
  • تهیه هدیه داماد
  • رزرو تالار برای جشن عقد
  • پذیرایی از مهمان های جشن عقد
  • دیزاین تالار جشن
  • پذیرایی از مهمان ها با شام

البته این نکته را همیشه در نظر داشته باشید که اصلا لفظ وظیفه در مورد کارهایی که در مراسمات ازدواج انجام میشود اشتباه است و بهتر است که نگوییم فلان کار وظیفه خانواده عروس است و کار دیگر وظیفه خانواده داماد . خانواده دختر و پسر هر دو با هم تلاش میکنند که این دو جوان زندگیشان را با هم آغاز کنند . حال در این مسیر هرکسی کاری را انجام میدهد که فارق از وظیفه برای خوشبختی فرزندش است . ممکن است به جای همه این جشن ها خانواده دختر و سر کمک کنند تا عروس و داماد خانه بخرند پس به این معنی نیست که وظیفه خود را به خوبی انجام نداده اند . ممکن است همه رسو و رسومات و وظایفی که برای خانواده عروس و داماد تا به اینجا گفتیم همگی با یک صحبت کوچک و توافق دو خانواده تغیر پیدا کند .

شامپو بدن خنک کننده مردانه مای مدل Clean Fresh

سازگار با پوست‌های : انواع پوست

صادر کننده مجوز : سازمان غذا و دارو

مناسب برای : آقایان

حجم : ۴۲۰ میلی‌لیتر

شامپو ضد شوره مردانه مای مدل Magician Midfield

ترکیبات : دارای عصاره

صادر کننده مجوز : سازمان غذا و دارو

سازگار با موهای : چرب

مناسب برای : آقایان

ست تی شرت و شلوار مردانه لیورجی مدل یکتا

جنس : پنبه

طرح : ساده

آستین : کوتاه

تعداد تکه : دو تکه

صندل مردانه پاپا مدل 1412

برند : پاپا

جنس: چرم مصنوعی

نحوه بسته شدن کفش: ساده

اندازه : از 40 تا 45

حوله پالتویی موردوم مدل تن پوش برجسته کد SA-90

تعداد تکه : یک تکه

جنس : نخ پنبه

نحوه بسته شدن : کمربند

سایز : بزرگ

کفش پیاده روی مردانه مدل اسپرت کد 1054

جنس : اسفنجی، اشبالت

جنس زیره : ترموپلاستیک پلی اورتان (TPU)

کفی : قابلیت ارتجاعی، قابلیت گردش هوا، طبی

نحوه بسته شدن کفش : بندی

کرم مرطوب کننده کامان مدل Oil Pluse حجم 400 میلی لیتر

کشور مبدا برند: ایران

سایر مشخصات: تحت لیسانس سویس

شماره مجوز : ۵۶/۲۱۵۳۹

ترکیبات : مواد مرطوب کننده

افتر شیو نیوآ مدل DEEP DIMENSION حجم 100 میلی لیتر

ترکیبات: بدون عصاره

سازگار با پوست‌های: معمولی

صادر کننده مجوز:  سازمان غذا و دارو

ویژگی‌ها: ضدالتهاب

ژل اصلاح نیوآ مدل Protect And Care حجم 200 میلی لیتر

ترکیبات: بدون عصاره

سازگار با پوست‌های :معمولی

صادر کننده مجوز : سازمان غذا و دارو

حجم : ۲۰۰ میلی‌لیتر

ماشین اصلاح موی صورت و بدن فیلیپس مدل MG7720

تکنولوژی اصلاح: برش چرخشی

امکانات لوازم اصلاح: سری قابل شست‌وشو

تجهیزات همراه:  شانه

امکانات ابزار :خط زن

وظایف خانواده عروس در مراسم جهاز برون

مراسم دیگری که البته تا سال ها پیش بیشتر به آن پرداخته میشد اما هنوز هم برخی آن را برگزار میکنند ، مراسم جهاز برون است . البته جهاز برون هم به دو سبک برگزار میشد . یکی به این صورت که در همان روز جهاز برون تمامی اساسی عروسی بار ماشین میشد و به خانه عروس و داماد می آمد . در این هنگام خانواده و اقوام داماد که از قبل در منزل عروس و داماد حظور داشتند ، اساسیه و جهاز عروس را تحویل میگرفتند تا خانواده عروس هم به همراه مهمان هایشان بیایند . سپس اساسیه عروس یک به یک باز میشد و توسط مهمان ها مشاهده و چیده میشد . یک نفر در این میان وظیفه اعلام لوازم و در برخی از شهر ها مثل خراسان رضوی و جنوبی رسم بر این است که یک نفر به عنوان سیاهه بنویس در مجلس جهاز برون تمام اقلام را چک و سیاهه آن را مینوشت .

افراد حاظر در آن جا نیز به عنوان شهود زیر این برگه را امضا میکردند . اما مراسم جهاز برون نوع دیگری هم برگزار میشود به این سبک که از قبل جهاز عروس به طور کامل چیده میشد و بعد یا قبل از عروسی خانواده دو طرف البته فقط خانم ها به منزل عروس می آمدند تا جهاز عروس را تک به تک مشاهده کنند . پذیرایی روز جهاز برون به سبک دوم کامل بر عهده خانواده عروس است و باید به طور کامل از مهمان ها پذیرایی کنند که معمولا پذیرایی شام یا نهار است .

وظایف خانواده عروس در مراسم جهاز برون حال به هر سبکی که باشد بر اساس آداب و رسوم شامل موارد زیر است :

  • آوردن جهیزیه عروس به خانه عروس و داماد
  • پذیرایی از مهمان ها با شیرینی و میوه و …
  • در صورت امکان پذیرایی از مهمان ها با غذا در غیر این صورت بردن مهمان ها به رستوران
  • دریافت رسید از خانواده داماد بابت تحویل تک به تک لوازم

وظایف خانواده عروس در مراسم حنابندان

اگر راستش را بخواهید در گذشته تمام مراسمات را خانواده دختر برگزار میکرد به جز مراسم عروسی که آن هم چقدر تبصره و ماده برای برگزار کردن آن میگذاشتند . مراسم بله برون ، مراسمات خواستگاری ، مراسم عقد ، مراسم نامزدی و مراسم حنابندان همگی توسط خانواده عروس برگزار میشود . البته درست است که خانواده داماد هم در برخی از کارهای مراسم شراکت دارد اما در هر حال مراسم کلی را خانواده عروس برگزار میکرده است . عروسی هزینه زیاد دارد اما اگر بخواهمی همه این هزینه ها برای برگزاری مراسمات را به خرید سیسمونی و جهیزیه و خرید چمدان داماد اضافه کنیم خانواده دختر به نسبت خانواده پسر خیلی بیشتر هزینه میکند مگر آن که قرار باشد خانواده داماد برای پسرشان خانه نیز بخرند که خوب همه این هزینه ها به کنار هزینه خرید خانه خود به تنهایی چند برابر هزینه هایی است که خانواده عروس میکنند .

حال از این موضوع بگذریم و به موضوع اصلی این بخش که مراسم حنابندان و وظایف خانواده عروس است بپردازیم . همانطور که گفتیم حنابندان بر عهده خانواده دختر است . البته منظور از حنابندان ، حنابندان یا همان خنچه برون های قدیمی است نه حنابندان های امروزی که برگزار میشود . در گذشته مراسم حنابندان در خانه پدر دختر برگزار میشد . مهمانی هم در خانه پدر عروس بود و هم پدر داماد اما هر کدام فقط فامیل های خودشان را دعوتت میکردند و هر جور که دوست داشتند از مهمان های خود پذیرایی میکردند و پس از سرو شام ، تمام مهمانان خانواده داماد با طبق هایی از هدایا به منزل خانواده عروس می آمدند تا هم جشنی به پا شده باشد و هم لوازم عروس خانم را با خود به همراه بیاورند .

از وظایف خانواده عروس در مراسم حنابندان میتوان به : تهیه لباس عروس ، هزینه آرایشگاه عروس ، پذیرایی از مهمان های داماد ، تهیه خلعتی برای تشکر از خانواده داماد برای هدایا ، هماهنگی با جاز یا تهیه باند و موسیقی برای مراسم و … اشاره کرد . در این مراسم پس از این که خانواده داماد وسایل عروس را تقدیم کردند ، خانواده عروس هم لوازمی که برای داماد خریده بودند را یکی کی نشان داده و تحویل خانواده داماد میدادند . در اخر مجلس هم در دست عروس و داماد از حنایی که خانواده داماد با خودشان می آوردند میگذاشتند تا به نوعی آن حنا پیوند محکمی میان دست عروس و داماد باشد و چون در آن تا مدت ها باقی میماند عروس و داماد با دیدن رد حنا به یاد هم بیوفتند .

کت و شلوار مردانه مدل ۱۵۵۰-۱

جنس : پشم، ویسکوز

قد : زیر باسن

طرح : طرح‌دار

نحوه بسته شدن : تک دکمه

کفش مردانه مدل مجلسی

جنس زیره : نیولایت

نحوه بسته شدن کفش : بندی

ویژگی‌های تخصصی کفش : مقاوم در برابر سایش

کفی : ساده

ست کراوات و دستمال جیب و دکمه سردست

جزئیات : طول ۱۵۰ سانتیمتر عرض ۶ سانتیمتر دکمه سر آستین گیره 

نگهداری : خشکشویی شود

کد کالای محصول : ۳۴۳A

کشور تولید کننده : ترکیه

ست شورت و زیرپوش مردانه آریان نخ باف کد 1611

رنگ : سفید

سایز : M . L . XL و…

جنس : نخ

نگهداری : شستشو با آب ۳۰ درجه سانتیگراد

جوراب مردانه آریان نخ باف مدل 5122 بسته 3 عددی

جنس : پنبه

طرح : ساده

نوع ساق : مچی

بسته : سه عددی

ست هدیه مردانه چرم بارز مدل DS61.1

اقلام : جاکلیدی ، کمربند  ، کیف پول

کد کالای محصول : DS۶۱.۱

کشور مبدا برند : ایران

کشور تولید کننده : ایران

ساعت مچی عقربه ای مردانه اسکمی مدل 9069

جنس بدنه : فلز

فرم صفحه : گرد

جنس بند : فلز

نوع قفل بند : تاشو با محافظ

ادو تویلت مردانه لالیک مدل Encre Noire مشکی حجم 100

کشور مبدا برند : فرانسه

سال معرفی : ۲۰۰۶

عطرساز : Nathalie Lorson

نت آغازی : چوب درخت سرو

اسپری مردانه مای مدل Ever Sense حجم 200 میلی لیتر

نوع رایحه : خنک

صادر کننده مجوز : سازمان غذا و دارو

طبع : خنک

مناسب برای : آقایان

سشوار حرفه ای مرویل مدل AC274 Pro-AC

توان مصرفی : ۲۴۰۰

سایر مشخصات : بدنه مقاوم به ضربه

طول سیم  : ۲.۷ متر

وزن : ۷۱۵ گرم

وظایف خانواده عروس در مراسم عروسی

به نظر شما با توجه به این که برگزاری مراسم عروسی بر عهده داماد است وظایف خانواده عروس در مراسم عروسی چه چیز هایی میتواند باشد ؟ با وجود این که مراسم عروسی را خانواده داماد برگزار میکند ، اما خانواده عروس هم کارهایی را باید برای این مراسم انجام دهید . البته نه صرفا برای خود مراسم عروسی بلکه برای تدارکات مراسم عروسی که از قبل باید انجام دهد . وظایف خانواده عروس در مراسم عروسی فقط شامل یک سری خرید است و نیازی به انجام کار خاص دیگری نیست . خرید هایی که مادر عروس برای عروسی انجام میدهد بسیار شبیه خرید های عقد است . البته ناگفته نماند که برخی رسمشان بر این قرار است که فقط یکبار هزینه لباس داماد را پرداخت میکند که یا میتواند برای مراسم عقد باشد و یا مراسم عروسی .

به طور کلی وظایف خانواده عروس در مراسم عروسی میتواند شامل موارد زیر باشد :

  • خرید کت و شلوار و جلیقه داماد
  • خرید پیراهن برای کت و شلوار داماد
  • خرید کفش و کمربند داماد
  • خرید کراوات ، گیره کراوات و دکمه سر دست برای داماد
  • خرید لباس زیر و جوراب برای داماد
  • خرید چمدان برای داماد
  • خرید لوازم داخل چمدان برای داماد ( که در لیست خرید چمدان عروس و داماد به طور کامل به آن پرداختیم که باید چه لوازمی خریداری شود . )
  • تهیه صبحانه عروس و داماد برای فردای عروسی
  • تهیه نهار فردای عروسی برای عروس و داماد و خانواده داماد

تمام مواردی که به عنوان وظیفه خانواده عروس در مراسم عروسی به آن اشارهخ کردیم همگی بر اساس تفوافقات ممکن است که تغیر کند . با توجه به این که هزینه های برگزاری مراسم عروسی در این سال ها به خصوص در سال جدید افزایش پیدا کرده است ، خیلی از خانواده ها در دعوت کردن مهمان محدود شده اند و نمیتوانند مهمان ها را با تعداد بالا دعوت کنند . از قدیم الایام رسم بر این بوده است که خانواده داماد تعیین میکردند که خانواده عروس چند عدد مهمان دعوت کنند و همیشه خود خانواده داماد مثلا دو برابر خانواده عروس یا به تناسب تعدادی بیشتر مهمان دعوت میکرد . اما با توجه به شرایط پیش آمده خیلی از مواقع تعداد مهمان های خانواده داماد کم است و به همان نسبت به تعداد کمتری از مهمان های عروس را میتوانند پذیرایی کنند .

در این شرایط خانواده عروس اگر مهمان بیشتری داشت میتواند با موافقط خانواده داماد مهمان های بیشتری را دعوت کند اما هزینه آن را به خانواده داماد بپردازد . این کار را نمیتوان به عنوان وظیفه خانواده عروس در نظر گرفت اما خوب گاهی شرایط ایجاب میکند که رسم و رسومات را کمی تغیر دهیم .

وظایف خانواده عروس در مراسم پاتختی

در واقع در رسم عامه خانواده عروس در مراسم پاتختی که البته دیگر برگزار نمیشود هیچ وظیفه خاصی ندارند چون یا این مراسم در خانه خود عروس و داماد برگزار میشود و یا این که در منزل پدر داماد برگزار خواهد شد و تمام پذیرایی که در این مراسم میشود نیز بر عهده خانواده داماد است . اما در برخی از شهر های کشورمان مثل شهر های شمالی رسم بر این است که در روز پاتختی مادر عروس از مهمان ها با کاچی و یک مدل نان و خاگینه شکری پذیرایی میکند . البته سایر چیزهایی که در مراسم پذیرایی میشود مانند میوه و شیرینی و آجیل و چای و آبمیوه بر عهده خانواده داماد خواهد بود . الان که دیگر مراسم پاتختی برگزار نمیشود در همان آخر شب عروسی این کاچی و خاگینه شکری در میان مهمان ها پخش میشود .

به طور کلی در شهر های شمالی به خصوص استان مازندران و گلستان عروسی ها به این سبک برگزار میشود که یا از همان ابتدا مختلط است و یا بعد از شام مرد و زن قاطی میشوند اگر هم به این سبک نباشد معمولا باغ یا سوله ای را برای برگزاری مراسم آخر شب عروسی که به همان حنابندان هم معروف است اختصاص میدهند و در همان آخر شب عروسی خاگینه و کاچی که توسط مادر عروس تدارک دیده شده است به همراه آجیل که مادر داماد تهیه دیده است پذیرایی میشود . اگر بخواهمی حساب کنیم تنها مراسم که ماد رو خانواده عروس به طور کلی در آن هیچ وظیفه ای ندارند و نیازی نیست که کاری را بر عهده بگیرند و هزینه ای کنند همین مراسم پاتختی است که امروزه نه تنها کمرنگ شده بلکه کامل نیز از بین رفته است .

امتیاز مطلبpost
پیشنهاد میکنیم این مقالات را هم بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *